En vikarierande fysiklärares öden och äventyr
Månda gens lekti oner
Hej på er som är intresserade av hur mina första lektioner som en vikarierande fysiklärare gick.
Denna bloggen kommer att under fyra veckor att kretsa kring mina lektioner, elever och allt arbete som man som lärare lägger ner.
Månadens lektioner var två till antalet; en årskurs 6 (kalla denna gruppen på 16 elever för den rosa gruppen) och en årskurs 7 (17 elever som hädanefter kallas för den blå gruppen). Ålderskillnaden på 1 år kunde inte ha varit tydligare. De rosa eleverna var mer än vilda och de fick ingen fysik gjord på hela lektionen, dock fick jag i lärarrummet några tips för att lättare kunna hantera den rosa gruppen.
- Skriv upp när lektionen börjar och slutar på tavlan samt vilket ämne de har för tillfället.
Tydligen så är det för mycket som är igång i deras huvud för att de ska kunna hålla koll på detta. Något som jag förstår eftersom de kommer från en skyddad värd där alla lektioner är i samma klassrum och de oftast har samma lärare. Från detta kastas de in i en tre gånger så stor skola och ska förväntas att både kunna följa ett schema och veta att de måste till sitt skåp mellan lektionerna och byta böcker. Inte konstigt att de är förvirrade...
- Skriv upp din lektionsdisposition på tavlan.
Det är ett tips som jag tror att jag kommer ha nytta av oavsett vilken elevgrupp jag undervisar. Precis som alla lärare så gör jag en planering som innehåller allt som ska gås igenom under lektionen, varför inte dela med mig till eleverna...
Det var nog tur att jag hade en timmes återhämtning innan det var dags för min blå grupp. De var snälla som änglar om man jämför med de rosa. Vi lyckades till och med att laborera!
Imorgon är det dags igen, och då är det både rosa, blå och grön grupp (den gröna är även den år 6 och de har den stora lyckan att ha två fysiklektioner imorgon...)
God kväll och sov gott:)
Skrivet av Annki, 2010-11-23 21:31
Kommentera: