LINAMARIE
Uppgift 4
Uppgift 4
Lina-Marie Sundgren
Sv A Torsdagsgruppen HT06
1. Tyckte ni i allmänhet att det var lätt eller svårt att förstå häftet?
Jag diskuterade med Lisa och vi kom fram till att det var ett ganska så svårt text med tanke på att häftet var väldigt långt med liten text. Texten innehöll svåra ord och många upprepningar. Även det kan göra texten lätt bara man förstår innehållet, men igentiliegn är det bara att bestämma sig för att ta sig igenom texten och sedan genomföra det.
2. Vad kom ni fram till var författarens huvudpoäng i häftet?
Det var att en text kan vara svår på grund av många anledningar, att man inte bara läser med ögonen och att det även kan vara lätt att läsa med rätt metod.
3. Ge exempel på ett citat från häftet som du tycker sammanfattar huvudpoängen/huvudtemat i häftet?
" Jag ska visa att ögonen måste spela en ganska underordnad roll vid läsning och att ett överdrivet intresse för de tryckta tecknen på sidan bara gör läsningen svårare"
4. Vilka exempel har författaren om läsning bakom ögonen?
Han tar upp dessa exempel om när tex en lärare ska förklara vad som står i en text för en ung elev men eleven inte ser några ord.
Sedan tar han fram en svår text som i våra ögon inte har någon betydelse alls, det är bara en massa symboler och bokstäver. Men det är bara vad vi ser då vi ine förstår eller ens orkar ta en närmare titt på en sådan svår text.
Har man en text som är rättstavad, har styckeindelning och har förståeliga ord med kan man lätt ta sig igenom texten och förstå mycket bra.
5. När kan man enligt författaren få "tunnelseende" ?
Tunnelseende får man oftast när hjärnan är överbelastad med visuell-information. Några exempel som visar att man för tunnelseende är när man försöker läsa någonting som är meningslöst, om man har brist på relevanta kunskaper, om du har motvilja att använda icke-visuell information eller bara dåliga läsvanor.
Så att "tunnelseendet" ska försvinna måste tex barnen få information om texten såd e vet vad den ska handla om och så de kan förstå texten. Förstår dom itne ord elelr textinnehållet innan, förstår dom det heller itne när dom läser texten.
6. Vad tycker du författaren verkar ha för inställning till läsning i allmänhet?
Författaren verkade ha en väldigt avslappnande syn på läsningen. han beskriver hur man faktist kan klara av alla sorters texter och att ingen text är svårare än någon annan text. Det handlar bara om att kunna läsa på rätt sätt.
Skrivet av LINAMARIE, 2006-11-14 17:13
Kommentera: