Historier av sjömän
Resa mellan Karls hamn - Trell eborg
Väktes av min moder tidigt, skulle mönstra ut på ett fartyg (Borneland 600 dwt). Min moder var tveksam i början men hon skrev under förmyndarintyg som gav mig rätten att mönstra på en båt fast jag var under 18 år.
Jag blev skjutsad till stationen för att ta tåget in till karlshamn, där jag blev hämtad av skeppsmäklaren.
Vid landgången stod bestättningen klara att kasta loss, fartyget var färdiglossat (av rapps), styrman tog imot min resväska och bad mig stanna kvar på kajen.
- Ska jag inte följa med ?
- Det är klart du ska sa styrman, men du måste lägga av tamparna från pollarna.
- Vad är tamparna och pollarna för något sa jag med viss förundran.
- Tamparna är det rep som fartyget är bundet med på kajen runt upphöjningen sk pollaren.
- Nu fårstår jag! sa jag lite förläget.
Men det blev inte som jag hadde tänkt mig, för när jag hoppade mot båten då var den redan på väg ut från kajen, följden blev att jag blev hängande i relingen i raklånga arma, det blev panikstämning bland besättningen, men en var ju stark i armarna så man lyckades ju ta sig upp och över relingen ombord....
- Det var nära ögat sa kapten Berra.
Detta blev inleddningen till min nya kariär som Sjöman, en uderbar tid, kommer att skriva mycket om denna så besök sidan ofta, skriv gärna egna berätellser om ert liv till sjöss.
En av de fartyg som jag arbetade på:
Sea Saint ett tankfartyg på 362 000 Dwt och ägdes av Salénrederierna:
Maxwell
Skrivet av Maxwell, 2005-10-03 09:52
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera det här inlägget.