Allt som rör Honda XL650V Transalp
Jag fyller på med tips, modifieringar mm då och då.
Kommentera gärna inläggen.
Besök XL-Forum.se, Sveriges ledande forum för Transalp och Varadero.
Mina inlägg:
2021-10-11 Slits ditt hastighetsmätarkugghjul?
2010-06-20 Koppla extraljusen smartare
2010-06-19 Fixa ditt glappande framdrev
2009-09-20 Tips vid bakdrevsbyte
2009-09-20 Nylockmuttrar till kedjespännarna
2008-11-12 Mina länkar
2008-12-26 Gör ett touring kit till din Scottoiler
2008-12-20 Honda-Bladet 1987
2008-11-27 Min hjälmkamera
2008-11-26 Dubbat sommardäck
2008-11-16 Snurrar ekrarna? Gör en ekertång!
English versions:
2010-06-20 Home made touring kit for Scottoiler
2010-06-19 Countershaft wear - fix and prevent
Slitage på hastighetsmätarkugghjulet av plast vid framhjulet på Transalp 600 och 650 är tydligen ganska vanligt.
Jag har kört 9500 mil och ser inget slitage alls.
Jag misstänker att slitaget beror på att ägarna smörjer vajern med fett. Vajern snurrar fort och fettet gör att den går tungt. Plastkugghjulet får jobba hårt.
Smörj vajern med motorolja istället.
De gör kanske aldrig ren vajern heller. Vatten kommer in vid navet och dras uppåt som i en arkimedesskruv när vajern snurrar, och allt blir en gegga av gammalt fett, vatten och rost.
Går din vajer tungt? Dra ur vajern, bara att dra. Torka av den. Smörj vajern med motorolja och sätt tillbaka den. Kör en sväng. Upprepa tills det verkar rent.
Eller ta bort höljet från mätaren och gör rent med tryckluft och lösningsmedel.
Oljan på vajern dras uppåt i höljet när man kör, pga vajerns vridning och rotationsriktning.
När min vajer sitter på plats kan jag rulla den mellan tummen och pekfingret.
Jag torkar av...
Visa hela (0 kommentarer)
I have installed my Scottoiler in the tool box under the seat of my Transalp 650.
My homemade "touring kit", a plastic bottle of about 2.5 dl, is located at the back in front of the tail light. The oil should last at least 5000 km.
My kit uses the siphon principle. As long as the extra bottle is well above the chain nozzle, the Scottoiler can be anywhere. The extra bottle does not have to be above the Scottoiler, only above the nozzle.
The level difference between bottle and chain nozzle should be as large as possible to get a stable flow.
Make sure the hose connections are tight, otherwise the siphon doesn't work.
And all you need is a bottle, plastic hose, a strap and maybe 1-2 nuts
Visa hela (0 kommentarer)
Här är mitt sätt att koppla extraljusen på hojen.
OBS: Det här gäller glödlampor. Vet inte alls om det funkar med LED.
Finessen med kopplingen är att de fungerar som starka varselljus dagtid.
Tycker själv att bilisterna har uppfört sig bättre i korsningar mm. Jag har glömt tända varselljusen nån gång och märkt skillnaden.
De båda vanliga 55 W-lamporna ger i varselljusläge ca 14 W per styck. Det låter inte mycket, men de är riktade framåt och högre än halvljuset. Rakt i ögonen på bilisterna.
De är faktiskt nästan bländande på dagen. I mörker blinkar mötande ofta när varselljusen är tända, därför vill jag kunna stänga av dem.
Det är inga konstigheter egentligen, extraljusen lyser alltid för fullt tillsammans med helljuset.
Skillnaden är att jag med en strömbrytare (4) kan välja vad som ska hända när jag bländar av.
Dagsljus - Strömbrytaren på: Varselljus tända tillsammans med...
Visa hela (1 kommentar)
Byt ut de dubbla kedjesspännarmuttrarna mot enkla nylockmuttrar.
Det blir lättare att justera kedjan och du slipper tappa svingens ändpluggar när originalmuttrarna vibrerar loss (inte helt ovanligt, tycks det).
M8 nylockmuttrar är ofta 13 mm, men på resa använder jag verktygsväskans 14, de dras ju aldrig hårt.
Visa hela (0 kommentarer)
Använd inte U-nyckel till bakdrevsmuttrarna, även om det tycks vara det enda som får plats.
Dra inte hårt med insexnyckeln.
Börja istället med att dra loss hela drevnavet från hjulnavet, det är bara att dra och vicka rätt ut. Ryckutjämnargummina är det enda som håller ihop naven. Var rädd om bromsskivan.
Sätt drevnavet i svingen med hjulaxeln, häng på kedjan och lägg i ettan. Nu sitter drevet fast i ett bekvämt läge och du kommer åt muttrarna med hylsa eller ringnyckel.
Muttrarna ska dras med 45 Nm, insexnyckeln är bara för mothåll.
Passa på att känna att de tre hjullagren är ok, ett i drevnavet, två i hjulnavet. Spraya gärna ryckutjämnargummina med siliconspray, det påstås hindra dem från att torka ut och krympa.
Visa hela (0 kommentarer)
Worn countershaft splines is a known problem on the Transalp.
Changing the shaft means dismantling the whole engine.
Fix or prevent this with my simple method - for a couple of euros/dollars per sprocket!
I have been driving 12.000 km each with my 2 last sprockets "glued" to the shaft with high strength threadlocker, so I know this works on my shaft, and that it lasts the lifetime of the sprocket (I use 2 front sprockets per chain).
No more wear on my splines. Feels good.(By the way, I'm not trying to sell you anything...)
Glued? This may seem impossible, but it's not glued in the conventional meaning, no stickyness needed, only runny at first and hard after curing. The idea is to get rid of all air bubbles in the joint so that the "glue" has nowhere to go, and then the sprocket can't move.
Don't let the length of my writeup scare you, this is actually very simple and takes maybe 1/2...
Visa hela (3 kommentarer)
Slitna splines på utgående axeln (där framdrevet sitter) är ett känt problem på Transalp.
Att byta axeln innebär nedmontering av hela motorn (dyrt).
Med min enkla lösning kan du förhindra detta till en kostnad av ett par tior per drev:
Jag har kört 1200 mil per styck med mina 2 senaste drev "limmade" på axeln med stark gänglåsning, så jag vet att det fungerar på min axel, och att det håller drevets hela livslängd (jag gör av med två framdrev per kedja).
Inget mer slitage på mina splines alltså. Skön känsla.
Limma kan låta otroligt, men det är inte lim i vanlig mening, det behövs ingen vidhäftningsförmåga, bara att vätskan är lättflytande, och ordentligt hård efter härdning. Tanken är att få bort alla luftbubblor runt splinesen så "limmet" inte har någonstans att ta vägen, och därmed kan drevet inte röra sig.
Låt inte instruktionens längd...
Visa hela (0 kommentarer)
Jag har monterat min Scottoiler i verktygsfacket under sadeln.
Mitt hemmagjorda "touring kit", en plastflaska på ca 2,5 dl, ligger längst bak framför bakljuset. Räcker säkert 500 mil.
Extraflaskan kan stå/ligga bredvid/över/under Scottoilern som man vill; det är nivåskillnaden mellan extraflaskans oljenivå och smörjstället på kedjan som räknas, men den nivåskillnaden bör vara så stor som möjligt för att få ett stabilt flöde. Se till att slanganslutningarna är täta, annars fungerar inte hävertprincipen.
Visa hela (0 kommentarer)