En bra gratis blogg
Skapa konto Logga in
aninha

Annie på äventyr i Afrika

En tjej som tycker om världen i allmänhet och Afrika i synnerhet.

Hemma igen i Kapstaden. Jag har haft två underbara resveckor där jag har fått se mycket nytt i detta fantastiska land, Sydafrika. Och nu kommer jag inte skriva lika intensivt; Kanske blir det något inlägg i veckan, fram tills jag beger mig iväg på nya äventyr.

End.

P:S lägger in lite bilder från jul och nyårsfirande i Kapstaden och Winelands

Skrivet av aninha, 2013-01-31

Visa hela (0 kommentarer)

Igår pratade jag med Maria och fick då reda på att Rodríguez håller konsert i Cape Town i februari. Vi vill till varje pris se konserten men tyvärr är alla biljetter slutsålda. Har vi tur kan biljetterna köpas på Gumtree (Sydafrikas Blocket) - ska bevaka som en hök.

Jag har tyvärr inte hunnit se den mycket uppskattade och kritikerrosade filmen“Searching for Sugarman”än. Däremot har jag upptäckt Rodríguez fantastiska musik. Denna man misslyckades totalt under 60-talet i USA med att göra musikkarriär. Däremot gjorde han utan sin vetskap kometkarriär i Sydafrika och blev en mycket populär och hyllad musiker här. Och vilket som jag förstår det, han fortfarande är. Det var främst vit medelklass som var apartheidmotståndare som var hans största fans. Var på julmiddag hos några sydafrikaner i december och plötsligt hörde jag en underbar låt spelas i bakgrunden. De visade sig vara Rodríguez.

Afrikanska mästerskapen. Idag spelade Sydafrika mot Marocko och vi besökte...

Skrivet av aninha, 2013-01-27

Visa hela (0 kommentarer)

Denna dag blev väldigt lugn. Mulet men varmt hela dagen. Vi valde att skippa stranden helt. Funderade på att göra ett besök på Natal Sharks Board men det var tyvärr stängt. Om vi har tur kanske vi kan svänga förbi där innan hemresan till Cape Town på måndag. Där kan man bland annat få vara med vid en dissekering av en haj. Låter lite pännande.

Det blev istället ett besök vid Durbans hamn. Den är rätt bedagad men ändå sevärd. Kvällen avslutades med en liten barrunda i uMhlanga Rocks. Vin, milkshake, palmer och hav. Vilken livskvalitet!

Skrivet av aninha, 2013-01-27

Visa hela (0 kommentarer)

Umhlanga Rocks ligger cirka 15 minuters bilfärd norr om Durban. Känslan är enligt Peter lite som "Mallorca möter Miami"... men vad han menar med det förstår jag inte riktigt.

Det blev inget bloggande för mig igår eftersom jag var krasslig hela gårdagen och därför låg hemma på hotellrummet. Nytt boende idag. Det finaste på resan faktiskt. Enormt välordnat och fint guesthouse som ägs och drivs av två bögar. Och de har tänkt på allt. Här har vi brödrost, solkräm, myggspray, mikrovågsugn, medicin för halsbränna ;-) etc... och bäst av allt: ett mycket väl fungerande internet!

Lite shopping blev det för mig idag. En tröja, tre hårband och ett mobilskal på Sydafrikas billighetskedja Mr. Price. Billig shopping - jag är nöjd. Sammanlagt 100 svenska kronor.

Kvällen avslutades på en moçambikansk restaurang med ett dussin mocambikanska jätteräkor för 20 kr styck och spenatpasta.

End.

Skrivet av aninha, 2013-01-25

Visa hela (0 kommentarer)

Jag hade inte förväntat mig blå himmel och strålande sol igen. Det är regnsäsong här och vädret kan därför bjuda på moln och regn ganska ofta. Men vi har haft tur och ser ut att slippa det fram till lördag.

Ännu en surfingdag. Låg mest under parasollet på stranden. Det var helt enkelt för varmt. Badade dock lite i havet idag och simmade jag längre ut. Peter var vid min sida dock. Är rädd för att drunkna - strömmarna och vågorna är starka. Men jag överlevde.

På eftermiddagen talade Peter om för mig att Sydafrika-Angola spelar i afrikanska mästerskapen idag och att vi därför borde gå och titta på stadion och folklivet. Och jag kände att det var rätt meningslöst - vi hade ju inte ens biljetter till matchen. Så jag blev irriterad men hakade på till stadion. Solen gassade och svetten rann och jag hade fel skor... Precis när vi stod utanför ingången till stadion sa jag att “jag gärna hade sett den här matchen, synd att vi inte har några biljetter". Dagens surprise!...

Skrivet av aninha, 2013-01-24

Visa hela (0 kommentarer)

Durban påminner lite om Rio de Janeiro i Brasilien fast utan höga berg. Långa stränder, tropiskt klimat och många palmer. Och betydligt mer rough än CapeTown. Husen är lite slitna-det känns nästan som man färdats 25 år tillbaka i tiden...och det viktigaste av allt, inga turister och som vanligt samma fantastiska stämning som i övriga Sydafrika.

Har badat mycket idag, och här är det till och med en grad varmare än i Margate, 25 grader är det i havet här. Promenerade längs stranden och vid en marknad stötte vi ihop med en man från Angola. Började genast prata portugisiska med honom och blev förånad över att det gick så bra. Trodde att den angolanska portugisiskan skulle skilja sig markant från den brasilianska portugisiskan, men dialekten är nästan densamma. Hoppas på att få praktisera min portugisiska ytterligare imorgon. Afrikanska mästerskapen, match Angola-Sydafrika imorgon. Peter och jag planerar att umgås lite med angolanerna:-)

Vid skymningen satte vi oss på Pir...

Skrivet av aninha, 2013-01-22

Visa hela (0 kommentarer)

En dag med tre stränder: Shelley beach, Margate och Ramsgate.
En stranddag igen med bad i de varma vågorna. På Shelley beach tog vi en långpromenad och därefter kastade vi oss i vågorna. Så varmt och skönt det var. Som ett badkar.

Vi åt varsin bunny chow i stan. Bunny chow betyder kaninmat - men det är det inte. En limpa fylld med kyckling, lamm eller köttfärs. Tycker om det, annorlunda och man kan inte hita denna maträtt i Sverige. Så passar alltid på när jag är här nere.

Peter tycker att ju mindre kläder desto bättre. Han går barfota hela dagarna. Och, jag håller med. Det är skönt att slippa bylsa på sig massa kläder.

Efter lunchen i stan tog vi oss till Ramsgate beach. Peter passade på att surfa en stund. Jag somnade på stranden efter en natt med dålig sömn. Vi avslutade vår beachturné på Margate beach.

På väg till middagsstället vid Margate beach blev vi stoppade av polisen. Vi hade inga säkerhetsbälten. Peter visade upp sitt svenska körkort och vi...

Skrivet av aninha, 2013-01-21

Visa hela (0 kommentarer)

Allt förändrades drastiskt när vi kom till gränsen mellan Eastern Cape och KwaZulu-Natal. Plötsligt kändes det som vi var i ytterligare ett nytt land. Hawaii kanske, ja det tycker Peter i alla fall, han som varit på Hawaii flera gånger. Bedårande vackert och exotiskt och mycket mer modernt än tidigare. Vi anlände till den lilla staden Margate och bor nu i ett fantastiskt guesthouse med en stor pool precis framför havet.

Och här kan vi bada utan att vara rädda för att bli uppätna av hajar. För här finns det inga hajar nära stränderna och det finns alltid en badvakt som håller utkik så att badgästerna inte hamnar i trubbel.

Vi kastade oss i havet vid stranden som ligger i stan, Margate beach. Oj vad varmt det var. Minst 23 grader. Och ja, idag var det första gången i mitt liv som jag provade på att surfa. Kände mig lite rädd, vågorna var starka, så det blev bara lite surfing. Imorgon blir det mer, det kan jag lova! Och det var roligt - finns risk för att jag blir...