En bra gratis blogg
Lista bloggar Om Bloggis
Skapa konto Logga in
bosselagom

Lagom kreativ och obildad, Senior Citizen

Reflextioner för FYSISK UTVECKLING

Taggar: stress arbete fysisk syssla vanor avkoppling

Hur mår du fysiskt och hur är ditt allmänna välbefinnande. Motion, kost, sömn och alla de sätt som du tar hand om din kropp på. Att ha hälsa handlar om mycket mer än frånvaron av sjukdomar och symtom. För vissa har området hälsa och området fritid starka beröringspunkter – till exempel om du är idrottsintresserad eller friluftsintresserad. Då väljer du om du vill fundera kring dessa intressen i detta område eller i området som kallas fritid.

Är god fysisk / hälsa av avgörande betydelse för mig? Är mina vanor förenliga med god hälsa? Har jag god hälsa nu? Är jag i behov av läkarvård nu? Är min inställning till min egen hälsa förenlig med intresset för min familj och nätverk på lång sikt? Har jag någon sjuk- och olycksfallsförsäkring?

Har jag genomgått någon fullständig hälsokontroll under senaste året? Har jag varit hos tandläkaren under de senaste åtta månaderna? Har jag kontrollerat min syn under det senaste året? Kontrollerar jag min fysiska hälsa regelbundet? Vet jag hur man känner igen signalerna från de sjukdomar som orsakar flest dödsfall - cancer och hjärtsjukdomar? Känner jag igen tecknen på mental utmattning och emotionell stress? Reagerar jag förnuftigt på sådana signaler?

Räcker min energi alltid för den syssla jag utför?

Fritid. Det här området handlar om hur du tillbringar din tid när du inte bemödar dig med någon uppgift. Det handlar om vilka aktiviteter du skulle vilja ägna dig åt, både för egen del och tillsammans med din familj och dina vänner. Det kan vara specifika intressen du har som du vill skapa tid för. Det kan också handla om små saker i det vardagliga livet: hur du vill ha det och hur du vill spendera fritiden på ett sätt som blir återhämtande och berikande. Fundera över området utifrån frågorna och fyll i dina svar.

Planerar jag på ett rätt sätt för avkoppling och rekreation ? Fyller jag min tid för avkoppling med att bara vara åskådare?

Idrottar jag eller motionerar på annat sätt? Får jag den fysiska träning jag behöver? Får jag rätt sorts träning? Har jag ett särskilt träningsprogram? Håller jag gärna till utomhus? Njuter jag av att aktivt utöva idrott? Tycker jag om att promenera?

Bidrar min vikt till bästa möjliga hälsa? Är jag kalorijägare? Ser jag till att jag får en välbalanserad kost? Äter jag bara sådant jag njuter av? Förstår jag mig på vilken mat som ger god näring?

Har jag någrta speciella vanor inom del fysiska området som jag borde förändra? Finns det vanor jag borde utveckla?

Skrivet av bosselagom, 2017-05-14 08:11

Hälsa. Inom området hälsa ber vi dig att fundera kring hur du mår fysiskt och ditt allmänna välbefinnande. Det innefattar motion, kost, sömn och alla de sätt som du tar hand om din kropp på. Att ha hälsa handlar om mycket mer än frånvaron av sjukdomar och symtom. För vissa har området hälsa och området fritid starka beröringspunkter – till exempel om du är idrottsintresserad eller friluftsintresserad. Då väljer du om du vill fundera kring dessa intressen i detta område eller i området som kallas fritid (inom det sociala livsområdet).

Skrivet av bosselagom, 2017-05-22 08:56

Du är du!
Att tröstäta är varje människas rättighet. Den sköna känslan av välbefinnande varje gång vi stoppar i oss något som vi verkligen vill ha. En känsla som ofta inte stoppar med den första tuggan utan som bara fortsätter tills allt det goda är slut, eller att vi börjar må fysiskt dåligt.
Men varför vill vi ha allt det vi känner ett sug efter? Varför stoppar vi i oss onyttiga saker som inte är bra för våra kroppar? Svaret ligger i första meningen. Vi ger oss tröst. En tröst som är en ersättning för det som vi inte ger oss själva, nämligen mer kärlek. Genom att äta det vi inte egentligen behöver så hjälper det oss att undvika att känna det som känns just nu. Det kan vara stress, hopplöshet, irritation, sorg eller någon annan känsla som vi inte vill känna. Oavsett om du är medveten om känslan eller inte så vill du undvika det som är just i denna stund. Och då är en chokladbit, en macka eller en påse chips, en cigarett, en snus eller ett glas vin det perfekt för att distrahera dig en stund från det du inte vill uppleva.
Vi är experter på att döma oss själv, att bara vara nöjda då vi har uppnått något, köpt något nytt eller då någon ger oss uppmärksamhet. Men vi tänker sällan på att ge oss själva den uppmärksamheten eller det erkännandet.
Varje gång du känner att du vill äta något onyttigt, snusa, röka, dricka, ta upp din mobil och spela eller gå på sociala medier. Det är signaler på att du behöver nära dig själv med något bättre, något mer kärleksfullt. Nästa gång du får sug efter något, se det som det perfekta tillfället att ge dig mer uppmärksamhet genom att bara sätta dig ner och fokusera på din andning. Bara sitta stilla en stund. Känn dina fötter. Säg till dig själv: “du är bra, jag tycker om dig, jag älskar dig” eller vad som passar bäst i stunden. Genom att föda dig med mer inre lugn och mer kärlek kommer suget att minska.
Ju mer du tycker om dig själv desto mer betydelsefull blir du i dina egna ögon. När du betyder mer och mer för dig själv kommer allt du stoppar i dig betyda mer och du väljer att inte mata dig själv med sådant som inte är nyttigt. Du väljer mer hälsosamma saker att stoppa i munnen.
Vårt största hälsoproblem är inte att vi motionerar för lite eller äter fel saker, utan det är att vi tycker om oss själva för lite. När vi tycker om oss själva mer spelar vi en allt viktigare roll i våra liv och vi tar mer ansvar för vad vi äter och vad vi gör med våra kroppar.
Så nästa gång du känner ett sug efter en godbit, se det som en signal att du behöver mer kärlek inte socker.
Men glöm inte bort att unna dig det goda i livet då och då. Det kan ju vara så att du är värd att njuta av något gott ibland. Av den enkla anledningen att du är du.

Skrivet av bosselagom, 2017-07-15 17:35

Kommentera:

Signatur:
Skriv här:
Vad heter Pippis författare i förnamn (stor första bokstav)?