* * * * * F I L M I S * * * * *
Filmrecensioner ! Utan spoilers!
HARRY POTTER - THE DEATHLY HALLOWS
(Daniel Radcliffe, Emma Watson)
Reaktioner efter att ha tagit sig igenom två och en halv timme av Den Unge Harrys Vedermödor:
- Det var väldigt vad dystert, svårt och mörkt allt måste vara, hela tiden. Behöver det verkligen vara så svart och deppigt? Vilka är den tänkta målgruppen som ska tilltalas av allt elände och allt allvar? Ska inte det vara kul med magi, trolldom och äventyr?
- Är det inte lite dammigt att Ron och HP blir osams och sen sams igen? Det händer ju i varje film och är liksom inte särskilt engagerande när det händer, längre.
- Är det någon som längre orkar hålla ordning på alla personer, namn, smycken, svärd, händelser, släktingar och fan och hans moster, så att man får ihop någon form av sammanhängande berättelse?
- Vi SKITER nu en gång för alla i HP:s jävla föräldrar. De ÄR döda och ja, Voldemort dödade dem. VI VET. VI HAR FATTAT DET. Det behövs inte ägnas en...
Visa hela (1 kommentar)
STONE
(Robert De Niro, Edward Norton)
Man luras att tro att filmer med ovan nämnda erkänt skickliga yrkesutvare per automatik levererar.
Kanske beror det på att RDN numera - eller snarare ända sedan Jackie Brown-rollen - mest liknar en degklump, både till utseende och agerande. Slapp, intetsägande, obehaglig, formlös. När gjorde han en helgjuten skådespelarinsats sist? Casino?
Historien är rätt underlig i sig, med en fängelsekund som genomgår någon form av själsförändring till det bättre, och med en fängesleanställd utvärderare som gör detsamma fast i motsatt riktning. Allt till ackompanjemanget av Milla Jovovich smågalna personlighet och en lustig, väldigt svårförståelig extremkristen bakgrundsfond, som inte riktigt klickar i samklang med händelserna eller utgången av dessa.
Kanske är jag korkad, men jag fattar inte. Plus att hela berättelsen andas unken, otäck ångest som liksom klibbar fast på den som...
Visa hela (0 kommentarer)
LONDON BOULEVARD
(Colin Farrell, Keira Knightley)
En tråkig, tyst och dyster historia som inte berör, underhåller eller ens intresserar ett smack.
Det ska sägas, att om man sett "Carlito's Way", så behöver man inte se den här.
Samma upplägg präglar handlingen:
* Förbrytare kommer ut ur långvarigt fängelsestraff och försöker hålla sig på rätt sida lagen.
* Förbrytaren kan inte bli kvitt sitt forna liv och dras in i kriminaliteten igen, mot sin vilja.
* Förbrytaren låter bli att ha ihjäl ett tilltänkt mordobjekt som i slutscenen kommer tillbaka och dödar förbrytaren istället.
Spoilade jag slutet nu? Oh, vad synd. Tacka mig istället. Jag besparade er just att uppleva en och en halv timmes fånigt stirrande med sammanbiten blick från Colin Farrel - i värsta Keanu Reeves-andan - iklädd en uppsyn och utstyrsel som gör honom mer lik Mel Gibson än någonsin. Skönt att se att en Pretty Boy också åldras och lägger...
Visa hela (0 kommentarer)
127 Hours
(James Franco, Amber Tamblyn)
Aron klättrar i berg och ramlar ner i en spricka där han fastnar och ska försöka komma loss.En och en halv timme ska man orka med denna rätt utsiktslösa (no pun intended) förutsättning för underhållning, vilket givetvis inte går.
Att storregissör Danny Boyle är innovativ i berättandet och tar till alla möjliga tekniker och knep för att göra det intressant i 90 minuter, trots att huvudpersonen befinner sig på samma plats hela tiden, hjälper föga. Man vet att det bara kan sluta med att han antingen dör där, eller kommer loss och överlever. Då blir det inte värst engagerande, oavsett vad alla flashbacks ur hans liv visar och oavsett vad som sker eller hur han beter sig, nere i sprickan.
Det enda som berör och som väcker lite liv i det hela är sekvensen halvvägs in, som påminner om början ur "Natural Born Killers", där en scen med pålagda TV-publikljud ska illustrera en känsla och en...
Visa hela (1 kommentar)
BLACK SWAN
(Natialie Portman, Vincent Cassel)
De som liknar den här sega soppan vid "Fight Club" och kallar den för "nagelbitare" och "psykoogisk thriller" borde piskas offentligt.
Historien är förfärligt tråkig.Inte ens om man är fanatiskt intresserad av balett, kan man finna något intresse i någonting som händer.
Filmen slutar idiotiskt, platt och intetsägande. Ingen twist, inget finurligt avslöjande, bara tomt, fånigt och korkat.
Natalie Portman agerar trovärdigt och känslofyllt, men historien är tråååååååååkig, hopplös och lyckas aldrig lyfta.
Ungefär som en skadeskjuten - svan.
Betyg: 0 av 10
Visa hela (3 kommentarer)
THE NEXT THREE DAYS
(Russel Crowe, Elizabeth Banks )
Johns fru åker i fängelse för ett mord hon verkar oskyldig till och John får kämpa för att frita henne, genom att förvandla sig själv från slätstruken skollärare till fullfjädrad brottsling.
Till hans hjälp? Ett oförklarligt litet, nästan cameo-aktigt rådgivande av självaste Liam Neeson på fem minuter. Roligt att notera men svårt att liksom ta till sig.
Visst intresse väcks i början, när allting händer och man undrar var det ska ta vägen.
Men det finns så mycket som är så svårsmält i historien. En döv, kriminell person fixar falska papper, pass och sånt.
Varför var han döv?
Varför ändrar inte Russel Crowe ansiktsuttryck under hela filmen?
Ska man få skjuta knarkkungar och ta deras pengar så man kan få råd att finansiera en fritagning av sin fängelsefru?
Varför är sonen med i filmen, egentligen? Han säger inte halv sju och har ingen större...
Visa hela (0 kommentarer)
GULLIVER'S TRAVELS
(Jack Black, Amanda Peet)
En tre hundra år gammal saga, i modern tappning. Visserligen välförsedd med många trygga och välkända nutida referenser för att inte tråka ut de lättuttråkade och kräsmagade ungdomarna. Och helt utan stela och dammiga ambitioner om att lura in ungdomarna in i litteraturhistoriens värld. Det vore ju förfärligt att ens antyda.
Efter allt, så är det ju såklart Hollywoodfabriken som producerat denna saga som vagt,vagt, med mycket god vilja påminner om domprosten Jonathan Swifts episka klassiker.
Det brukar inte vara så värst petigt med att följa originalkällan när man gör en modern re-make. Det är i själva verket egentligen bara just jätte-kontra-lilliputtarna-delen och faktumet att Gulliver löper skeppsbrott som har någonting alls, överhuvudtaget med ursprungssagan att göra, men det kvittar väl kanske. De flesta har ingen aning ändå, så vem stör väl det då?
Vad får man...
Visa hela (0 kommentarer)
LITTLE FOCKERS
(Ben Stiller, Robert De Niro)
Tredje vändan med Gaylord Focker och hans vedermödor. Så vad har ändrats sedan ohyggligt populära "Meet The Parents" och uppföljaren "Meet the Fockers" ?
Ingenting.
Och det är det som är problemet.
Ramberättelsen är identisk, med mycket små justeringar. Owen Wilson gör exakt samma sak som i de två föregångarna. De Niro med. Ben Stiller med. Dustin Hoffman och Barbara Streisand är karbonkopior på vad de var i filmen innan. Och så vidare. Herregud, till och med katten Jinx får återigen vara med på ett hörn.
Så, vadå? Det var ju roligt innan, varför skulle det inte vara roligt nu?
Roligheterna förut låg i att det var något som var lite nytt första gången och ett kärt återseende andra gången. Men precis som i fallet med Polisskolan-filmerna, så blir något som görs för många gånger inte längre roligt, bara för att det görs på i stort...
Visa hela (0 kommentarer)