* * * * * F I L M I S * * * * *
Filmrecensioner ! Utan spoilers!
CLEANER
(Samuel L. Jackson, Ed Harris)
Medioker kriminalhistoria om en för detta polis som numera har det mindre klädsamma jobbet som uppstädare på brottsplatser. Blod och gojs som stänkt ner möbler och mattor, är hans specialitet.
Hans verksamhet är naturligt förknippad med mord och en dag blir han ofrivilligt indragen i ett mordfall, uppbyggt av ett komplicerat system av lögner, mutor och personliga vendettor.
Det börjar således bra, men spänningen och intresset mattas av ju längre filmen går. Något saknas, för att man ska känna sig rikitgt, riktigt, sugen på att se hur det ska gå. När det dessutom blandas in lite ointressanta bihandlingar, som aldrig någonsin blir fullt utvecklade och bara drar ner takten på berättanden, så tappar sagan sitt grepp. Detta även om både Påltlige Ed Harris och Jackson gör helt okej rollinsatser.
Men om inte annat, så kan man glädja sig åt Luis Guzman som spelar slemmig polis på det där...
Visa hela (1 kommentar)
STREET KINGS
(Keanu Reeves, Forest Whitaker)
Överraskande många kändisar i denna hårdkokta historia. Förutom de båda under titeln nämnda är självaste Hugh Laurie med och skådespelar, precis som Jay Mohr och Amaury Nolasco, mer känd som Sucre , från Prison Break. Även Cedric The Entertainer medverkar, och Chris Evans från Fantastic Four-filmerna är ju med, hoppla! Vilken kanonfilm det här måste vara, med alla dessa kända skådisar!
Men, nej. Och det beror mest på följande två faktum:
1. Keanu Reeves är och förblir, oavsett hans superstjärnestatus i Hollywood, en mycket, mycket dålig skådespelare. Han har inte förmågan att gestalta en enda känsla, på ett trovärdigt sätt.
2. En polisfilm gjord 2008, med ett manus uppbyggt omkring korrupta snutar, lögner och svek, känns oerhört Miami Vice-aktigt och inte särskilt modernt. Berättelsen är använd förut, trillioner gånger innan.
Forest...
Visa hela (2 kommentarer)
DOOMSDAY
(Emma Cleasby, Bob Hoskins)
En dödlig smitta bryter ut och skördar hundratusentals offer. Känns det igen?
På förhand låter det här som ännu en film i "Virus Angriper Världen"-genren, och inledningsvis är det så. Enda skillnaden är att alltihopa utspelar sig i det drabbade stackars Skottland, som har försatts i karantän. Men folk dör i hemska plågor och den ondsinta regeringen vill inte bry sig om problemet, som alltid i de här sammanhangen.
Allt väl så långt. Tyvärr så försvinner fokuset rätt snabbt på själva bekämpningen av viruset och istället flyttas hela handlingen till ett en enda stor orgie i skjutande och sprängande av människor, bilar och byggnadeer, som skulle få John Rambo att rodna.
Sedan blir det Mad Max Beyond Thunderdome en rätt lång stund. Sedan medeltid. Lite flirt med Gladiator. Och sedan biljakt. Och så mer splatter, huvuden som far, uppätna och levande grillade människor...
Visa hela (3 kommentarer)
30 DAYS OF NIGHT
(Josh Hartnett, Melissa George)
I den lilla staden Barrow, belägen långt upp i kalla Alaska, infinner sig det årligen en 30-dagarsperiod utan solsken och med enbart komplett mörker. En dag bestämmer sig ett gäng vampyrliknande typer för att en gång för alla göra slut på lokalbefolkningen. Några tappra försöker att överleva, mot alla odds.
Ja, det är hela handlingen, det där. Enkelt och bra, så att även den trögaste kan hänga med. Visst är det en thriller av godkända mått som vi blir serverade. Vampyrerna är blodiga och har vassa tänder och gör allting rätt. Man skulle kunna invända mot några scener, där splatter-effekterna är nästan på gränsen till vad som är okej att visa, och gränsar till att tangera en Tom & Jerry-aktig nivå.
Josh Hartnett är sammanbiten hjälte och bär till stor del filmen, men kämpar lite mot ett segt händelseförlopp och en vad det verkar som inbyggd tröghet hos i stort sett allt...
Visa hela (0 kommentarer)
MORGAN PÅLSSON - VÄRLDSREPORTER
(Anders Jansson, Johan Wester)
En av "Hipp Hipp"-gängets roligaste karaktärer, den självgode svt-utrikeskorren Morgan Pålsson, får i detta äventyr chansen till att prova sin duglighet i långfilmsformat.
Roligt? Bitvis, ja. Själva manuset är överraskande genomtänkt och inte bara en rad sketcher, ställda på varandra, som det lätt kan bli när man gör film av enskilda gubbar ur tv-serier.
Lite segt här och var, några skämt är lite billiga och sådär, men visst är det kul när klumpige och egofixerade Morgan klantar till det och säger dumma saker, gång på gång, trots den rationelle Roberts vädjanden om att låta bli.
Gillar man inte "Hipp Hipp" så är det givetvis bortkastad tid.
Betyg: 5 av 10
Visa hela (1 kommentar)
THE HAPPENING
(Mark Wahlberg, John Leguizamo)
Regissör M.Night Shyamalan har fått enormt mycket negativ kritik för den här thrillern, vilket ju som bekant inte brukar betyda någonting, men den här gången har faktiskt kritikerna fullkomligt rätt i sitt sågande jäms med fotknölarna.
Ändå är någonting i början av filmen ganska tilltalande. Människor i New York (var annars, denna gudsförgätna stad) börjar en dag bete sig underligt och tar livet av sig själva på löpande band, utan synbar förklaring. Ett massvirus misstänks vara orsaken, men ingen vet säkert vad som egentligen utlöser händeslerna. Det enda man vet är att beteendet sprider sig och att ingen verkar komma undan.
En rätt okej grundplåt för en rätt läskig utveckling, kan ju tyckas. Tyvärr blir det inte det, utan det blir bara pannkaka av alltihop, efter sisådär 25-30 minuter. Som ofta i Shyamalans senare produktioner, är det alldeles för glest mellan...
Visa hela (3 kommentarer)
RESURRECTING THE CHAMP
(Samuel L. Jackson, Josh Hartnett)
Sportjournalist med streberambitioner söker efter det ultimata scoopet och hittar det, när han snubblar (bokstavligt talat) över den hemlöse och utslagne (både bildligt och bokstavligt), väldigt mycket före detta proffsboxaren " Battlin' "Bob Satterfield. Från stjärna till lodis är både en snabb beskrivning av Bobs livs utveckling, men det beskriver också upplägget för att skriva en artikel som kommer att sätta fart på den unge journalistens karriärmöjligheter.
Problemen börjar när saker och ting inte går som på räls för murveln. Det visar sig att det är svårare att skriva en artikel än vad han på förhand trodde och dessutom har han egna skelett i garderoben att ta itu med, samtidigt. Moralen sätts på prov och samvetet får sig en rejäl prövning, när olika dilemman ställer till det och hotar att rasera allt som han byggt upp under åren. Vad som inledningsvis verkade vara...
Visa hela (0 kommentarer)
FUNNY GAMES
(Tim Roth, Naomi Watts)
Total katastrof.
Även om gisslan-filmer i sig är rätt tråkiga och likformiga, så fanns här förutsättning för en spännande utveckling, när en familj hålls fångna i sitt eget hem av två lömska typer.
Men det blir bara tråkigt, för ingenting händer, och när det händer så händer det lååååångsamt och utdraget så att man till slut spolar fram till slutet. Några konstiga saker inträffar också, som inte går att förstå eller tolka, ens på ett långsökt vis. Men det gör inte anrättningen njutbar, som obegripligheter kan göra - tänk på vad Lost Highway lyckades med - utan skänker bara en fullständigt idiotisk aura över alltihopa.
Regissören lyckas inte ens med att skapa sympati för offren i den stackars familjen som utsätts för alla plågor. Rätt snart finner man sig själv sitta och hoppas på att de ska banka livet ur varenda en av dem, så att iallafall något ska hända....
Visa hela (0 kommentarer)