* * * * * F I L M I S * * * * *
Filmrecensioner ! Utan spoilers!
CLOVERIFELD
(T.J. Miller, Michael Stahl-David)
Som vanligt när det gäller katastrofer där många människor utsätts för fara, utspelas handlingen i New York. Denna gudsförgätna stad. Han som håller i kameran filmen igenom (nästan hela tiden) heter Hud och höll från början på att dokumentera vännernas lyckönskningar till deras vän Rob, som de samma kväll ordnat en avskedsfest för. Därav Blair-Witch-känslan som hela filmen har anammat. Självklart går det inte att undvika att tänka på BW, då flera likheter går att peka på, filmerna emellan. På så vis känns det gammalt och redan gjort, det här med att skildra något läskigt genom en amatörfilmares hemvideokamera.
Ändå så har man en hel del glädje av tekniken här, eftersom det annars hade blivit en ordinär monsterfilm och bara en i mängden av monsterfilmer. Kaos, panik och skräck gör sig bäst när den ska verka verklig, och tack vara trovärdigt skådespeleri och o-Hollywoodskt...
Visa hela (1 kommentar)
SLEUTH
(Michael Caine, Jude Law)
Mja, jag vet inte jag. Vad har vi här egentligen?
Två bra skådespelare, riktigt bra skådespelare, och en handling som roar en aning, med alla sina överraskningar (för den som inte letar för hårt), men som helhet är detta en film som aldrig åstadkommer någon bestånde känsla eller tar dig med på någon resa.
Poängen med allt spektakel är otydlig och kräver för mycket för att det omedelbara underhållningsvärdet ska bibehållas och det blir liksom inget av det hela, när allt är över. Lurad på 88 minuter av livet är kanske att ta i, men tankarna vandrar efteråt i de banorna. Tur att det finns upplysande filmbloggar som kan varna intet ont anande filmälskare, eller hur?
Kenneth Branagh har skrivit manus, om det nu kan förhöja upplevelsen något, för någon.
Betyg: 2 av 10
Visa hela (0 kommentarer)
GONE, BABY, GONE
(Casey Affleck, Ed Harris)
Kriminalhistoria med rätt ordinär kidnappningsbakgrund. Afflecks rollfigur spelar någon sorts privatdeckare som av drabbade släktingar blir ombedd att delat i undersökningarna efter en nortförd fyraårig flicka. Ju mer han nystar, desto närmare kommer han en obehaglig sanning, som han kanske egentligen helst sluppit hitta.
Filmen brottas med tempoproblem, framförallt i mitten, men ointressant blir det aldrig. Ed Harris och Morgan Freeman spelar sina roller övertygande och trovärdigt. Lillebror Affleck gör även han en helgjuten insats, som deckare med beslutsångest, av sin egenvanmakt handlingsförlamad, och innehavare av moraliska ställningstaganden.
Handlingen är lite utdragen och berättandet sker lite för långsamt för att det ska kännas som om filmen förtjänar toppbetyg. Vid några tillfällen är det också lite rörigt bland alla personer och deras förehavanden, men förutsägbart blir...
Visa hela (0 kommentarer)
JUMPER
(Hayden Christenssen, Samuel L. Jackson)
En pojke inser vid fem års ålder att han kan teleportera till andra platser när han vill. Hans liv blir sedan dess ett äventyrligt och fritt liv. Några år senare börjar tyvärr elaka skurkar jaga honom, för att ta kål på honom och alla andra som har förmågan kan "hoppa" mellan platser. Varför? Det vill inte regissören berätta, underligt nog. De bara vill det. För att de är så elaka.
Bra effekter? Ja!
Manus med så många brister, fel, orimligheter att man blir galen? Ja!
Allvarligt talat. Man kan inte bara ta en spin-off-förmåga ur HEROES och göra en hel CGI-film runt det, och glömma bort att man ska ha en handling som inte är idiotisk samtidigt. Okej att man inte behöver göra det till ett djupt och tungt psykologiskt drama, men lite respekt för publikens intelligens kan man väl få begära?
Rollfigurernas beteenden är nog det som retar mest. Vissa beslut och ageranden...
Visa hela (2 kommentarer)
MR. WOODCOCK
(Sean William Scott, Billy Bob Thornton)
Utrymme för skrattfest och Ben Stiller-aktig rollfigursångest, när framgångsrike stjärnskottet tillika författaren John (Scott) till varje pris vill undvika att hans mamma gifter sig med hans gamla plågoris, tillika gymnastiklärare från högstadiet (Thornton).
Tyvärr blir det inte så kul som man hade förväntat sig. För den som förväntar sig Scott i högform och i ett agerande i bästa Stifler-stil, blir grymt besviken. Förutom vid ett par slapsticksliknande tillfällen, ser man aldrig något av den där glimten och glöden
som vi är vana att se från S.W.Scott. Misslyckad casting?
Susan Sarandon spelar mamman och gör det inte särskilt väl. Thorntons rollfigur är så överdriven och overklig så att det blir för mycket till och med för komedigenren.
Roligast är Ethan Suplee - mer känd som Randy i "My name is Earl" - i en biroll där han är lika dum som han alltid...
Visa hela (0 kommentarer)
THE MAN FROM EARTH
(David Lee Smith, William Katt)
En pjäsliknande berättelse, med händelserna försatta i samma miljö nästan hela tiden.
John Oldham är en antropoligilärare som av oförklarlig anledning säger upp sig och ska till att flytta från det samhälle han levt och jobbat i under tio års tid. Hans vänner dyker upp hemma hos hon precis när han ska lasta sista flyttkartonger, för att hålla en sista, mindre avskedsfest. Under den påföljande konversationen berättar John under hårda påtryckningar från det nyfikna sällskapet att han i själva verket är 14.000 år gammal och av den anledningen ständigt måste flytta från sina bostadsplatser, eftersom folk börjar lägga märke till att han inte åldras efter ungeäfr tiotalet år. Givetvis gör sällskapet sitt bästa för att avfärda eller överbevisa hans resonemang, men ju längre kvällen lider, desto mer börjar känslan av att John varken är galen eller en stor lögnare göra sig...
Visa hela (0 kommentarer)
AWAKE
(Jessica Alba, Hayden Christenssen)
Det börjar bra inledningsvis , då det direkt sätts en sån där krypig, ilande olustlänsla med ett kallt konstaterande om hur många patienter som varje år vaknar upp under operationer, trots att de är nedsövda och under narkos. Nästan så man kunde förvänta sig en thriller här!
Det står rätt snart klart att den förhoppningen var falsk. Visserligen inträffar det innan beskrivna, som man trodde skulle vara hela filmens dominerande tema, men det är alls inte det som filmen handlar om.
Nej, den här filmen är inget annat än ett rätt ordinärt kiosklitteratur-allers-veckotidning-följetong-relationsdrama, med lurendrejerier och svek och allt det där som måste ingå. Därtill förekommer flera vändningar och oväntade och tvära kast, men filmen handlar i väldigt liten del om det här med att vakna upp under operationer, i motsats till vad man luras tro i början. Det är lite som att marknadsföra en...
Visa hela (0 kommentarer)
MR MAGORIUM'S WONDER EMPORIUM
(Dustin Hoffman, Natalie Portman)
Vill du se leksaker röra sig på ett levande vis och få lite "Kalle och chokladfabriken"-känsla, så har du kommit rätt, rakt in i Mr. Magoriums magiska leksaksaffär.
Handlingen är inte så avancerad och på snudd till att kvala in till barnfilmsgenren, vilket kanske är aviskten. När 243 år gamle (!) Mr. M planerar att lämna över sin leksaksaffär till en Molly (Portman) startar problemen på allvar. Affären vill själv ha ett ord med i laget, ska det visa sig...
PLUS:
Några häftiga effekter här och var, Dustin Hoffmans geniala rollgestaltande är ett man minns efteråt. Vackert såklart också med det fina om än sockriga fågelkvitter- budskapet om att bara man tror på sig själv och har barnasinnet kvar, så är allt möjligt.
MINUS:
Hela filmen är en obegriplig fantasisaga, försatt i någon slags verklighet, där inget blir förklarat och allt är så slarvigt framlagt...
Visa hela (0 kommentarer)