* * * * * F I L M I S * * * * *
Filmrecensioner ! Utan spoilers!
CAPTIVITY
(Elisha Cuthbert, Daniel Gillies)
Fångad flicka försöker komma ut ur ett låst rum. Onyanserad galning vill av oförklarlig anledning hålla henne kvar.
Betyg: 1 av 10
Visa hela (0 kommentarer)
FRACTURE
(Anthony Hopkins, Ryan Gosling)
En domstolsfilm där Anthony Hopkins spelar en kall, beräknande jäkel som har ihjäl sin fru genom att skjuta henne, men sen i efterhand lyckas vända och vrida på alla bevis tills det ser ut som om han inget alls har gjort. Antagonist och åklagare är filmens andre huvudperson, en ung och kaxig, orädd streber som vill göra snabb karriär och underskattar fallets svårighetsgrad.
Faktiskt inte alls särskilt spännande, även om Hopkins Lecter-feeling ligger lite halvt vilande även över denna rollfiguren. Man sitter och väntar på att något fantastiskt ska hända som gör att all väntat varit värd tiden.
Spoiler: Det gör det inte. Det blir bara "jaha-och" av alltihopa.
Betyg: 2 av 10
Visa hela (0 kommentarer)
THE REAPING
(Hillary Swank, David Morrissey)
En liten stad på landsorten verkar få utså tio bibliska farsoter och en f.d kristen missionär kallas tid för att utreda. Vad som verkar vara oförklarliga fenomen verkar förbli just oförklarliga och mitt upp i allt finns ett mysterie som tvingar hjältinnan till stordåd, enbart för att klara livhanken.
Inget fel på denna filmen, förutom att vi har sett det så många gånger förut, i "Silent Hill" och i "Wicker Man" och i säkert hur många andra varianter som helst . Ont om döda punkter, det ska medges, men allt som allt blir det till slut inget mer än en medioker filmupplevelse, som dessutom ställer lite för mycket krav på tittaren, för att man ska hänga med i historien och få ihop pusselbitarna.
Plus för tempot och effekterna, minus för brist på originaliet.
Betyg: 5 av 10
Visa hela (0 kommentarer)
FINAL DESTINATION 3
(Mary Elizabeth Winstead, Ryan Merriman)
En del filmer som slår gör man uppföljare på. Ibland blir det väldigt lyckat, som I Terminator 2 och Ghostbusters 2, men ibland är det meningslöst och bara samma sak om och om och om igen, som i fallet med Polisskolan-filenerna, Jaws-filmerna och Final Destination-serien. För det här är bara en upprepning av exakt - och jag menar exakt - samma sak som i de förra två filmerna.
Allvarligt, det är inte bara som jag såäger, detsamma händer till punkt och pricka i dessa tre filmer. Det räkcer med att se den första, för allt som man har gjort är att ha bytt ut människorna och de olika för övrigt väldigt uppfinningsrika och fantasifulla sätten som de dör på.
Spara tid, se Final Destination 1, så kan du säga att du sett alla tre i serien. Då var åtminstone konceptet aningen fräscht och inte bara en störande upprepning av något som redan gjorts, identiskt i fråga om precis...
Visa hela (0 kommentarer)
THE CONTRACT
(John Cusack, Morgan Freeman)
Under en campingtripp upptäcker far och son en förrymd brottsling som fadern i något slags overkligt ryck av rättfärdigande, beslutar sig för att inte låta smita sin väg. Samtigt är brottslingens kumpaner i full färd med att jaga rätt på honom, så de ska få sina pengar från stöten de gjort tillsammans.
Väldigt snällt och försiktigt berättat och inte någon gång spännande. Morgan Freeman agerar ovanligt sömnigt och John Cusack tillåts inte ge sin rollfigur något liv eller aning till djup. Ovanligt för så etablerade skådespelare att göra så färglösa karaktärer.
Betyg: 2 av 10
Visa hela (0 kommentarer)
LAKE HOUSE
(Keanu Reeves, Sandra Bullock)
En jättetråkig film med en jättelöjlig historia, där de två huvudpersonerna lever i Chicago, men med två års tidsskillnad. Inget uns till komedi utan rena rama Lars Noren-stämningen över det hela. Långsamt och ödesmättat mest hela tiden. Keanu Reeves visar att han inte kan agera om han inte får ha en lång svart slängkappa och ett par solglasögon och CGI-effekter som distraherar publiken från hans stela och talanglösa uppsyn. Sandra Bullock imponerar inte alls som vemodig och desillusionerad ensamvarg.
Tråkigt, tråkigt, tråkigt. Titta på färg som torkar istället.
Betyg: 0 av 10
Visa hela (0 kommentarer)
DIE HARD 4.0
(Bruce Willis, Justin Long)
För fjärde gången får John McClane kämpa mot skurkar och rädda världen. Explosioner, pistoler, biljakter och mycket våld gör att vi känner igen oss och trivs, vi som gillade de förra die hard-filmerna. Justin Long är rolig som mesig sidekick. Manuset är väldigt dåligt och vissa saker som sker är otroligt overkliga, till och med för genren. Die Hard 3 var bättre, eftersom det fanns mer hjärna i den filmen, medan den här är lite mer åt Terminator-hållet.
Det gör ingenting. Fram med popcornen och på med subwoofern. Här ska inte tänkas, här ska njutas. Yippie-kay-ei-motherfucker!
Notabelt: I Europa heter filmen "Die Hard 4.0" och i USA "Live Free or Die Hard".
Bara en sån sak.
Betyg: 6 av 10
Visa hela (0 kommentarer)
SiCKO
Filmen handlar om orättvisorna i det amerikanska sjukförsäkringssystemet och hur bra andra länder har det i jämförelse.
Precis som i" Fahrenheit 9/11", ges utvald information ut till publiken och aldrig någonsin försöker man belysa en situation ur mer än ett perspektiv. Det är ju såklart inte nödvändigt från fimmakarens sida, eftersom han försöker åstadkomma en poäng, men kanske för helhetsbilden och för trovärdighetens skull.
Man blir berörd och man blir uppretad över hur ett av världens mest framgångsrika länder kan ha ett så genomruttet system. Den effekten var den eftersökta från Moore, och den lyckas han med att framkalla. Kanske skulle han ha nöjt sig med det.
Jämförelserna med Kuba, Canada, Frankrike och Storbritannien lite väl hårddragna och enögda för att det ska vara sannolikt. Det måste gå att visa myntets dåliga sida, men i samma andetag visa hur fördelarna överväger nackdelarna. Risken är att det...
Visa hela (0 kommentarer)