* * * * * F I L M I S * * * * *
Filmrecensioner ! Utan spoilers!
ROLE MODELS
(Sean William Scott, Elizabeth Banks)
Wheeler, som mest påminner om en något vuxnare variant av Stifler och Danny åker på samhällstjänst efter att ha trasslat till det och för att de båda ska slippa hamna i finkan tvingas de därför umgås med småungar som har det struligt, . Man kan föreställa sig alla komiska förvecklingar som måste uppstå när två oansvariga och missbelåtna herrar hamnar i en sådan ovälkommen sits.
Nja.
Om man inte har något problem med att rollfigurerna uppför sig i enlighet med den stereotyp de ska föreställa, dvs elak och pressande styvpappa, mamma med brist på kännedom om sin och utrustad med alltför höga krav på densamme, ensamvargen som kan vara sig själv tillsammans med andra, likasinnade, bortskämd och överjävlig tioåring som söker efter en manlig vuxen att ha som pappafigur, övergiven och överbeskyddande mamma från Harlems gator, för att nämna några exempel, så kan man...
Visa hela (1 kommentar)
STAY
(Ewan McGregor, Ryan Gosling)
Konstig och svårbegriplig film, där alldeles för mycket lämnas osagt, oförklarat och omotiverat.
En viss slutledningsförmåga måste man som manusförfattare tillskriva de som ska se filmen och därför kan filmmakarna därmed ibland utelämna valda delar av filmen, så att bara de som verkligen besitter förmågan att begripa hur det hänger ihop fattar galoppen (som i "Memento", "Butterfly Effect", "Vanilla Sky"), men här dras denna filosofi till sin spets, minst sagt.
Jag fattade inte många procent av historien och jag anser i efterhand att jag borde ha stängt av halvvägs igenom. Man får inga svar på någonting ändå och det ges färre ledtrådar än i "LOST", vilket inte säger lite. Av någon anledning ville jag ändå tro att något skulle förklaras för mig, eller åtminstine hintas, om vad som försigick. Men icke.
Betyg: 1 av 10
Visa hela (1 kommentar)
YES MAN
(Jim Carrey, Zooey Deschanel)
Om man alltid säger "nej" istället för "ja", så blir livet efter ett tag ensamt, fattigt och innehållslöst. Åtminstone stämmer den tesen in på Carls liv, som består av idel nekanden, undanflykter och enstöringsliv.
Efter att ha blivit medtvingad på ett möte där alla deltagare är fanatiska JA-sägare till allt, blir Carl smittad av trenden och bestämmer sig för att i fortsättningen säga JA till allt som sker runt omkring honom. Något som inledningsvis verkar opraktiskt och fånigt, men som snart visar sig ge oväntade fördelar. Dessvärre följer bekymren tätt därefter, då det visar sig att den som går med på allt, lätt hamnar i trubbel.
Kul som idé och hade inte Carrey gjort "Liar Liar" för några år sedan, hade idén känts ny, vilket den inte direkt gör nu. Det är egentligen väldigt lite som skiljer dessa två komedier åt, om man tänker efter. Och nog hade det väl gått att skoja till det än...
Visa hela (1 kommentar)
TAKEN
(Liam Neeson, Maggie Grace)
Kidnappningsdrama omkring den 17-åriga dottern till en före detta hemlig agent med specialinriktning på spårning och oskadliggörning av bad guys. Samme agent har haft det trassligt med närvaron under dotterns uppväxt, vilket har sabbat familjefriden rätt ordentligt. Ex-frun är omgift och rätt så hätskt inställd till honom, även om han nu på äldre dagar sadlat om och flyttat, för att komma dottern närmre, geografiskt och relationsmässigt.
När hon försvinner, blir det förstås farsans jobb att söka rätt på flickstackarn. Och en bestämd farsgubbe har ingen lust att lägga fingrarna emellan i sin jakt på lilltjejen.
Mycket, mycket bättre än vad det låter. Liam Neeson porträtterar den hämndlystne och försoningssökande fadern på ett högst trovärdigt och genuint sätt. Låt gå för några Kalle-Anka scener med pang-pang, tråkig biljakt o och en och annan pastisch som filmen hade klarat...
Visa hela (1 kommentar)
MY NAME IS BRUCE
(Bruce Campbell, Grace Thorsen)
Regisserat av huvudrollsinnehavaren, Bruce Campbell, som skojar med sin egen karriär som hjälte i oräkneliga B-filmer. "Handlingen" är här att den nyss nämnde förväxlas med sin välkända och monsterdödande rollfigur när han ombeds hjälpa en liten småstad besegra en demon.
Det ska väldigt mycket god vilja till för att kalla det här för "film", inte ens för den som från början gillar Bruce C, är det här någon högtiddsstund. Nog för att det är kul när han driver med sig själv och porträtterar sig som kvinnohjagande, alkoholiserad skitstövel med en B-skådespelarkarriär i bagaget, men att bygga en hel film på det nyss ovan beskrivna som bärande intrig, det är inte görligt, om ens med tusentals glimtar i ögat.
Kul som grej att göra en längre sketch om, eller ett helt "Saturday Night Live"-program runt, men verkligen inget att varken göra film av, eller kanske än mindre, att...
Visa hela (0 kommentarer)
SEVEN POUNDS
(Will Smith, Rosario Dawson)
Kanske den mest allvarliga och seriöst menade filmen med action-Will hittills. Någon har uppenbarligen bestämt en gång för alla att hans nyare rollfigurer ska dras mot den inre smärtans agerande och så har det blivit, senast som plågad överlevare i småfåniga I AM LEGEND och nu här i detta halvromantiska halvintressanta drama.
Här porträtteras en människa som präglas av en drivkraft som går ut på att hjälpa andra människor, som befinner sig i utsatta situationer. Men hjälpen levereras med vissa förbehåll, ska det visa sig. Orsaken till den hjälpsamma samaritens beteenden är djupt personliga och visar sig ha en lång historia bakom sig.
Det är väl lite sisådär med trovärdigheten här, för rollen känns inte riktigt skriven för pang-pang-hjälten Smith. En härjad, av inre demoner jagad och av inre själsoro nästintill förtärd människa är inte lätt att gestalta, när man inte är en...
Visa hela (2 kommentarer)
APALOOSA
(Ed Harris, Viggo Mortensen)
Långsamt och väl varsamt berättad historia, om ett par enkla män i 1890-talets vilda västern, som får i uppdrag att upprätthålla ordningen i en liten stad, efter att en mäktig skurk slagit sina klor i den. Pliktkänsla, rättvisa och äran av att hålla sitt ord är teman som genomsyrar handlingen.
Ed Harris, som även regissera, får godkänt och Viggo ´med, i den mån man kan säga att han skådespelar. Båda herrarna är rätt sega och trötta i sina framträdanden, vilket också säkert var avsikten, eftersom de är hårda revolvermän och det där. Tur att Jeremy Irons är med och kan liva upp saker lite, som The Bad Guy. Renee Zellwegger är lite felcastad som närhetssökande och ensamt kjoltyg och om man får tro de som läst romanen som filmen baserats på, så gör hon inte porträttet riktigt så som det var meningen.
Men det är för segt och sävligt och lunkande snigelaktigt...
Visa hela (0 kommentarer)
SURVEILLANCE
(Bill Pullman, Julia Ormond)
Det må vara självaste dottern till självaste demonregissör David Lynch som kokat ihop denna hemska soppa. Det hjälper föga. För den invigde så innebär Lynch lite sådär mystiskt, bisarrt och lite kittlande intriger, som inbjuder till tolkningar och olika dimensioner i en handling.
Inte så denna gång. Vanligt kriminaldrama, med lite småfånig huvudhandling och ett enda stort ingenting som avslutning. Tråkigt, dessutom, med underkända skådesepelarinsatser förutom en sällsynt bra Pullman och även veteranenMichael Ironside.
"Vad var det för vits med det här?", sitter man och tänker, efteråt. Något gjorde ändå det omöjligt att slita sig från berättandet, vilket måste tyda på någon form av förväntning man bygggt upp för sig själv, utifrån de småsmulor till intresse manlyckas skrapa ihop. Kanske satt man och hoppades på att det skulle bli något, in i det sista. Kanske också...
Visa hela (0 kommentarer)