* * * * * F I L M I S * * * * *
Filmrecensioner ! Utan spoilers!
QUANTUM OF SOLACE
(Daniel Craig, Judi Dench)
Hygglig action på något slags klassiskt, lite slätstruket sätt. En biljakt är en biljakt är en biljakt och att jaga någon över hustak och skjuta pang-pang efter någon känns väl lite dammigt och inte så innovativt, till och med för en sådan långkörare som Bond.
Rätt medioker film i den här långa serien, som ändock på något sätt fungerar på en acceptabel, tidsfördriv-nivå, utan att direkt underhålla eller för den delen egentligen uppfylla de klassiska kriterierna för att vara en Bond-film, utan snarare antar formen ett längre avsnitt ur "Miami Vice". Korrupta makthavare och vackra femme fatales ingår, som alltid.
Daniel Craig är jättebra som Bond, även om han kanske kunde ha skojat till det lite mer. Bond brukar vitsa och dra lite one-liners efter varje dödad skurk. Man har nog aldrig sett en så sur och tvär Bond som denna gång.
De som säger att filmen är mer våldsam än vanligt...
Visa hela (1 kommentar)
THE DAY THE EARTH STOOD STILL
(Keanu Reeves, Jennifer Connelly)
Ja, det var ju helt klart lämpligt att låta Keanu Reeves spela huvudrollen som alien från en annan planet, eftersom en sådan roll borde präglas av uttryckslöshet och avsaknad av mänskliga tendenser i tal, mimik och allmänt uppförande. För en gångs skull klockren casting, kanske utan att egentligen mena det.
Historien är inte ny, och även om det är en remake på en 50-talsfilm så är det väldig, väldigt mycket Independence Day över hela härligheten. Vi har till och med sonen till nyss nämnda kioskvältares huvudrollsinnehavare, medverkande i en liten roll. Personligen har jag hemskt svårt att uppskatta Jaden Smiths lillgamla Culkin-aktiga låtsasskådespeleri, utan någon som helst känsla eller charm, men hade däremot gärna sett mycket mer av det lilla, rätt omotiverade inhoppet med John Cleese än vad man fick.
Inget att yvas över, på det hela....
Visa hela (1 kommentar)
MIRRORS
(Kiefer Sutherland, Amy Smart)
Rätt krypig och småläskig thriller om ett övernaturligt väsen som finns i speglar, inne på ett övergivet, nedbrunnet varuhuskomplex, där allas vår Jack Bauer - Kiefer får jobb som nattvakt. Ingen kan spela frustrerad och stressad så bra som Kiefan och även så denna gång.
Skräckeffekterna är lite pajiga på slutet, men annars okej och fyller sin funktion för det mesta. Klart bättre än vad man hade vågat hoppats på. Missa inte badkarsscenen halvvägs in filmen, där kan man verkligen säga att man tappar hakan.
Betyg: 5 av 10
Visa hela (1 kommentar)
SAW V
(Tobin Bell, Scott Pattersson)
Det är på väg att bli "Polisskolan"-varning på den här serien nu. En trilogi är en trilogi, men nu börjar det bli lite mycket sågar. Och inget annat än samma tanke, om och om igen, med mycket små variationer. Segt mellan tortyrscen-fällorna, dessutom, när någon lättfintad detektiv ska försöka lösa hela historien, förgäves, givetvis.
Såhär kan det ju fortgå in i oändlighet; tillbakablickar som levererar ständigt nya ledtrådar till varandra, så att man kan har gott om fötterna till att släppa "Saw 10" 2012.
Ge upp nu, det är inte fräscht och nytt längre utan bara tjatigt och dammigt.
Betyg 1 av 10
Visa hela (1 kommentar)
TROPIC THUNDER
(Ben Stiller, Robert Downey Jr.)
Parodi på hela Hollywoodapparaten med egotrippade filmstjärnor, pruttkomiker och överdrivna karaktärsskådespelare. Börjar riktigt roligt, med fiktiva filmtrailers som representerar var och en av huvudrollsinnehavarna, där vi får klart för oss vad för slags typer det handlar om. Alla känner igen vilken kategori av skådis det drivs med, och vilken typ av filmer som obönhörligt blir idiotförklarade, på ett väldigt smart och pricksäkert sätt.
Det fortsätter i lite förminskad rolighetsgrad, men upplägget är hyfsat. Ett gäng lyxlirare från film och mediavärlden ska spela in en film under lite grövre förhållanden än vad de är vana vid, för att öka realismen. Dessvärre klampar de rakt in i ett riktigt gerillakrig som de ovetandes befinner sig mitt i och när det går upp för dem är det för sent. Kul, således.
Det är bara det att Jack Black verkligen absolut definitivt inte...
Visa hela (0 kommentarer)
STEP BROTHERS
(Will Ferrell, John C. Reilly)
Två 40-åriga ungkarlar som i sätt och sinne inte beter sig som om de vore en dag äldre än tio, hamnar mot sina viljor under samma tak, när deras ensamstående mor och far möter varandra och bestämmer sig för att flytta ihop. Detta borgar för gott om förvecklingar och farsartad humor. I vanlig Will Ferrell-anda så spårar det ur, skriks en hel del och överdrivs för att komiska effekten ska bli maximal.
Det blir fånigt, fånigt, fånigt. Och lite roligt, också, även om man nog kunde ha fått ut betydligt mer och bättre av själva upplägget än vad man får. Underhållning på en rätt basal nivå, med "dum & dummare"-varning på en del scener.
Betyg: 4 av 10
Visa hela (1 kommentar)
BURN AFTER READING
(George Clooney, Brad Pitt)
Det är väl jag som är korkad.
Bröderna Coen är ju erkänt goda regissörer och manusförfattare, med ett otal populära, välgjorda och uppriktigt roliga produktioner bakom sig.
Men jag fattar inte den här filmen. Den är obegriplig. Den är meningslös. Den är inte rolig. France McDormand är hemsk i sitt överspelande. John Malkovich är kolerisk, men inget mer. Det finns ingen handling, ingen story och ingen tanke som går att följa.
Kan någon som fattar mer än jag se den och förklara? För jag fattar ingenting av den.
Betyg: 0 av 10.
Visa hela (1 kommentar)
GET SMART
(Steve Carrell, Anne Hathaway)
Parodi på agentfilmer, med kängor till såväl James Bond som Mission Impossible. Lättsamt och småfånigt, med en nivå som angränsar till "Nakna Pistolen"-tramsigheter, men ändå nätt och jämnt lyckas undvika den totala slapstickstämplingen, eftersom delar av humorn är något förfinad, i jämförelse med Frank Drebins fataliteter.
Håll utikik efter smågalet inhopp av storheter som Bill Murray, James Caan och Alan Arkin.
Även Dwayne Johnson, mera känd som showbrottaren The Rock, medverkar i en mindre roll.
Betyg: 3 av 10
Visa hela (1 kommentar)