sadbhaktis bloggis
***
1. Allt människan tänker, känner och föreställer sig som logiskt, rationellt, nobelt, moraliskt gott, förintas av bhakti genom att det förklaras som maya och gunas.
2. Människor roterar kring sig själva som fiktiva personer och uppreser sig mot uppenbarelsens auktoritet.
3. En okänd Gud kan ingen tjäna, därför lever Gud oss och är vi fria i det eviga livet.
4. Ingenting som är förgängligt kan tjäna Honom. Inte ens en ren själ.
5. Gud är evig, hans gestalt är obegränsad och okänd med hänsyn till tid och rum.
6. Guds gestalt undergår aldrig någon förändring, vare sig den visar sig i tid och rum eller inte.
7. En aspekt av Gud har förbindelse med världen. Denna är orsaken till systemen av världarna. Den är också det inre vittnet i allt som har en själ.
8. Gud kan förkroppsliga sig i avatarer.
9. Auktoritativa texter om Gud kan läsas meningsfullt endast av människor som domineras av sattvika-guna.
10. Var och en som försöker förstå religiösa urkunder bör göra det utifrån sin egen synpunkt och sätta tro till det faktum att texterna har något att säga, innan han eller hon försöker tolka texten med sitt eget intellekt. Gud är inte en teori utan en levande realitet.
11. Försakelse av bundenheten till människor och ting är nödvändig för en bhakta.
12. Det finns en gudomlig social ordning. Den har vissa regler för de som lever på sinnets och kroppens nivå, vissa regler för de som lever på den andliga nivån.
13. En människas sanna själ är inte kropp eller sinne utan består av medvetande-klarhet-lycka.
14. En människas sanna själ är både skild och inte skild från Gud.
15. Den auktoritativa textens motsägande utsagor om Gud uttrycker den motsägelsefulla naturen hos Gud själv.
16. Människan kan förverkliga identiteten mellan Gud och själen, en statisk identitet, stilla, tyst, fridfull.
17. En bhakta föredrar Guds dynamiska självmotsägande realitet. Den stilla identiteten ses som en delaspekt av Gud.
18. Tal tillsammans med sinne återvänder från Honom utan att ha gripit tag i Honom.
19. Själen, Skapar-aspekten av Gud och Gud själv, den högste Herren, tillhör inte kategorin av det som vi erfar genom våra sinnen, vårt intellekt och våra känslor.
20. Själ är det som har förmåga att sätta sig i rörelse eller att orsaka att något sätts i rörelse.
21. Gud själv är det för människan närmaste och käraste, det som utgör människans hela väsen.
22. Gud säger: en del av Mig drar till sig de fem sinnena och det sjätte sinnet för förvandlingsvärldens skull.
23. Förvandlingsvärlden kommer till för den begränsade själens njutning.
24. Gud säger: det är Min kraft som griper världen för att den begränsade själen ska få njuta där. Denna kraft är i motsats till den kraft som materian stammar ur.
25. Gud själv, hans gestaltlösa aspekt, människans verkliga själ, förvandlingsvärldens kraft - är alla eviga. De förändras aldrig, de är närvarande i evighet.
26. Gud känner sig aldrig genom de själar som är bortvända från honom.
27. Gud känner sig genom sin egen kunskapskraft såsom den Allvetande.
28. Om Guds kunskapskraft berör en mänsklig själ känner Gud sig själv hos denna själ, uttrycker sig hos denna själ och kraften återvänder som strålning till Gud själv.
29. Gud känner sig inte genom "alla väsen". Endast Guds egen kunskapskraft kan fungera som gudomlig självkännedom.
30. Aspekter av Gud leker den kosmiska yttre leken utan att därvid förändras.
31. Det är en vansinnig idé att Gud direkt eller i någon aspekt skulle finna behag i att glömma sig Själv, att bli en nedsjunken och förvirrad själ, vänd bort från Gud, för att under mödosam kamp åter vända sig till Gud.
32. Guds blotta närhet som tyst vittne föranleder den begränsade själen att ge upp fiktionen om sig själv som skild från Herren. Därmed försvinner även tankar på att bära de följder av sitt handlande, vilka han eller hon förtjänar.
33. Gud är Moder och Fader såsom själva ursprunget, det yttersta ursprunget till allt och energin i allt. Den gudomliga energin skapar impulsen till emanation och utveckling. Detta är shakti-bhava.
34. En andra och sekundär aspekt av Gud 'bebor' det utvecklade kosmos som kraftgivare och inre ledare.
35. Oräkneliga själar uppnår inte kunskap om Gud och sitt eget väsen. Följden blir en "nedsänkning" i fysiska former som skapas av Gud i det vi kallar "naturen".
36. Gud uppträder också som följeslagare till själen bland alla fysiska former och händelser, utan att därvid beröras alls eller förändras.
Skrivet av sadbhakti, 2011-01-21 19:44
Kommentera: