En bra gratis blogg
Lista bloggar Om Bloggis
Skapa konto Logga in

Senaste inläggen

2017-05-26 23:57 - Erika97
Älskade farfar

Jag kan inte sluta tänka på dig älskade Stig. Jag önskar att du kunde vara här hos mig så att jag kunde krama om dig och berätta hur mycket du betyder för mig. Jag vet att du inte har långt kvar i livet och den kunskapen krossar mitt hjärta i tusen bitar. Vill verkligen få träffa dig en sista gång men tror inte att jag kommer hinna de med tanke på hur dålig och gammal du är.

Tankarna går tillbaka till när jag var 7 år gammal och jag var och hälsade på dig sista gången, jag minns hur rädd jag var för alla slangar och så som du hade. Men då visste jag i te hur viktiga dom var för dig. Jag minns din katt katt som var rädd för allt och alla som alltid gömde sig under soffan. Men mest av allt minns jag hur svårt du hade för att andas och prata. Och jag kan inte sluta önska att jag hade tagit vara mer på varje Sekund som jag hade med dig mig jag var ung och dum. Jag visste inte bättre och jag ångrar mig så himla mycket. Men jag måste få berätta för dig att jag älskar dig och det kommer jag alltid att göra. Försök att hålla dig vid liv snälla. Jag ber dig ge mig en chans att rätta till mina listat.

(Inga kommentarer än)

Nästa inlägg
Nästa inlägg

2017-05-25 23:49 - Erika97
Sanningen

Jag är inte säker på vad som ger mig denna tvångs känsla att skriva hela tiden, de enda jag vet är att blotta tanken på att inte skriva ger mig panik. Kanske de är så för att jag har vant mig med att skriva eller kanske det är för att de är de enda sätt jag känner att jag få ur mig de dåliga sakerna utan att någon dömer mig och utan att de blir värre. Jag vet att jag egentligen borde ha slutat skriva om sånt här och känna såhär för länge sen men de verkar vara omöjligt så därför sitter jag här igen och skriver om allt jag känner och tänker.

Jag tänker vara ärlig jag är fortfarande livrädd vid tanken på attvara ensam eller gå ut själv.
Jag kan inte sluta kolla mig över axeln och vara på helspänn hela tiden. Känner mig aldrig trygg eller lugn. Jag är så trött på tårarna som tvingar sig fram hela tiden, så trött på att inte få någon sömn. Vill inte känna hur jag dör allt mer inombords, vill inte behöva dölja mina äkta känslor eller mitt äkta jag något mer. Men e för rädd för att visa sanningen. Vill slippa tankarna som ovälkommet kommer varje gång det är tyst och lugnt vill slippa känna att livet är meningslöst. Vill bara få må bra om så bara för en enda dag. Vill ha mitt leende tbx.

(Inga kommentarer än)

Nästa inlägg
Nästa inlägg
Nästa inlägg
Nästa inlägg
bosselagom

2017-05-20 07:45 - bosselagom
MEFFES

Individuellt och personligt ledarskap

Reflextioner om ett antal olika livsområden;
Mentala, Etiska, Fysiska, Familjens, Ekonomiska och Sociala.

De följande 6 anteckningarna handlar om begrepp och frågor om dina personliga livsområden och din personliga ledarskap.

Och i anteckningarna och kommentarsfälten;att ta ut sin riktning inom viktiga livsområden. Fundera kring vilken riktning du vill ha inom områden i livet som många tycker är viktiga.

Frågor:
1. Hur viktigt är området för mig? Gör en skattning mellan 0 och 5.
2. Hur skulle jag vilja att det såg ut inom området?
Ställ dig frågorna; vad inom området är viktigt för mig och varför? Hur vill jag ha det inom det här området? Vilken sorts person vill jag vara inom det här området? Hur vill jag vara och vad vill jag stå för?
Om inga hinder fanns, vad skulle jag då sträva efter? Svaret på frågorna kan formuleras som ”livsvärden”.
3. Hur väl lyckas jag idag leva enligt dina livsvärden? Gör en skattning.

(2 kommentarer, senast 2017-05-24 20:37)

Nästa inlägg

Till föräldrar på Rödabergsskolan.

Hej!

Jag har fått veta att några skolor senaste tiden utsatts för stölder. Personer har exempelvis snabbt tagit sig in i omklädningsrum och länsat ytterkläder på dess innehåll. Det man i första hand varit ute efter är hus och lägenhetsnycklar. I flera fall har elever haft dem i ytterkläder eller ryggsäckar tillsammans med uppgifter som gjort det möjligt för tjuven att identifiera var man bor. T.ex. id handlingar, telefonnummer mm. Det här har resulterat i flera inbrott.

Jag ber er att prata med era barn. De ska alltid ha nycklarna på sig och ta med dem in i klassrummet.
Som ni vet så ansvarar inte skolan för värdefulla föremål som mobiltelefoner eller annat, så be barnen tänka på hur de själva tar ansvar för detta.

På lägre stadier ska mobiltelefonerna alltid lämnas in på morgonen. Lämpligaste är att barnen inte tar med dem alls.

På skolan har vi en ökad vaksamhet. Hela personalgruppen är informerad och kommer också att ta upp detta i klasserna men här behöver vi hjälpas åt för att minimerar risken så prata med era barn om detta hemma.

Bästa hälsningar
Peter Lundström
Rektor, Rödabergsskolan

(Inga kommentarer än)

Nästa inlägg

2017-05-19 14:56 - 5ablogg_Rodaberg
Ingen rubrik

Hej i solskenet!

Wow , vilken start på helgen, 24 grader varmt ute och så fint jobb av eleverna inne klassrummet ändå!

Nästa vecka blir en kort vecka då det är lov Kristi himmelsfärdslov torsdag och fredag.
Dock har vi en del att göra under måndagen och tisdagen och på onsdagen är det Hagajogg i Hagaparken.

Idag har vi fortsatt med de argumenterande talen och vi har fått lyssna till välskrivna , retoriskt skickliga och engagerande tal om b la rökning, bättre skolmat , mindre klasser och krav på ökad jämställdhet. Det är imponerande hur mycket eleverna har lyckats ta till sig ändå på så kort tid!
De som inte hållit sitt tal än får helgen på sig att träna för att kunna hålla det på måndag.

Vi fortsätter med de tre monoteistiska religionerna och idag har vi börjat prata om Islam också. Vi kommer att ta upp skillnader och likheter nu i femman på ett ganska ytligt sätt för att fördjupa kunskaperna i livsåskådning och människosyn i sexan. Förhör på dessa tre religioner blir på tisdag.

My study Webb

Istället för fler engelskaläxor från boken vill jag nu att eleverna istället går in hemifrån och jobbar med My Study Webb i ämnet engelska . Eleverna har själva inloggningen så de kan logga in hemifrån.

På tisdag efter lunch är det dags för Play back Show igen och vi har i år ett bidrag från vår klass!
Denna tisdag utgår idrotten.

Stöldliga på skolorna i närheten!

Vi har blivit informerade om att en stöldliga härjar runt i Vasasatan och på Kungsholmens grundskolor som stjäl elevernas nycklar och plånböcker och kan på det sättet komma in i lägenheter. (se bifogat brev från Peter) Vi är därför tvungna att vidta säkerhetsåtgärder så att detta inte drabbar fler elevers familjer. Alla våra elever ska ta med sig plånbok och nycklar i klassrummet under dagen där vi låser in dessa tillsammans med mobilerna.

Hagajoggen och Bilden på onsdag:

De elever som INTE är klara med sina projekt på Bilden får komma och göra under ordinarie lektionstid . De som är klara får sovmorgon och ska samlas senast 9.20 på skolgården. De går sedan med en lärare till Hagaparken för uppvärmning och själva loppet pågår mellan 10.00 – 12.00 . Minsta antalet varv är 6 st (varje varv är 700 m). De får pannkakor till lunch men det är bra om ni skickar med dricka och kanske lite kex och frukt utöver det.
Även denna gång kan ni föräldrar (släkt och vänner) vara med och sponsra era barn med en slant per sprunget varv.(Detta är naturligtvis frivilligt) De som vill göra det lägger pengarna i ett igenklistrat kuvert och skickar med eleven till skolan måndagen därpå. Pengarna går oavkortat till klasskassan.

Ta igen- Bli klar - Komplettera

Nu brinner det lite knutarna att se till att få in arbeten , göra kompletteringar som vissa hade från prov osv. Vi har i klassen bestämt att detta får ske mån den 29 maj , och att de elever som ligger i fas kan få gå hem tidigare medan jag är kvar med resterande elever.

Trevlig och solig Helg!
/Lena

Läxor till v. 21

Mån 22/5
Kunna hålla tal för de som inte gjort

Tis 23/5
SO-Religionsförhör

Under Ons em
Gör engelska övningar i MSW

(Inga kommentarer än)

Nästa inlägg

2017-05-18 15:40 - arlona
Lust for life

there are a million things to be done, and not enough hours in one day.

my life finally has a purpose, meaning and somewhat of a value.

thank you, everyone, who contributed. i cant thank enough.

(Inga kommentarer än)

Nästa inlägg

2017-05-18 09:03 - skyggene
Nocleg

Nocleg to ważna sprawa dla wszystkich ludzi. Wszyscy potrzebujemy odpowiedniej dawki nieprzerwanego snu aby posiadać siły na kolejny dzień. Zazwyczaj każdy z nas wypoczywa w zaciszu swojego mieszkania do którego wraca po trudnym dniu pracy czy szkoły. Niemniej zdarzają się czasy kiedy musimy spać nie w swoim łóżko. Zwykle zdarza się to w czasie wyjazdów i urlopów. Noclegi natomiast różnią się od siebie wieloma rzeczami i wygodą naszego noclegu wielokrotnie zależy od tego ile jesteśmy w stanie za niego zapłacić. Jedną z najbardziej ekonomicznych opcji jest na pewno namiot który w wybranych krajach możemy legalnie rozbić niemal wszędzie. Niestety o jakości wypoczynku można tu wiele dyskutować w szczególności kiedy nie jest się już najmłodszy. Analogicznie ale stanowczo bardziej luksusowym rozwiązaniem jest kamper. Dzięki kampera możemy odpocząć w wielu miejscach bez jakichkolwiek problemów a poziom naszego wypoczynku niewiele różni się od tego w niewielkim mieszkaniu. Niestety zakup takiej przyczepy i jej wyposażenie to nie mały koszt i niewielu może sobie na nią pozwolić. Optymalnym wyjściem dla wielu podróżnych oraz turystów będą wszelkie hotele, motele i domki do wynajęcia. Propozycji tego rodzaju jest mnóstwo w internecie wystarczy wpisać interesujce nasz miejsce jak <a href="http://nocleg-gdy.pl" title="noclegi gdynia">noclegi gdynia</a> czy <a href="http://nocleg-gdy.pl" title="nocleg gdynia">nocleg gdynia</a> i uzyskamy pełno wyników. Nawet wiele prywatnych osób wynajmuję swoje mieszkania w okresie letnim aby dorobić do swego budżetu. Poziom natomiast noclegu wielokrotnie jest wprost proporcjonalny do tego ile jesteśmy w stanie zapłacić. Przy tańszych pensjonatach zwykle otrzymamy miejsce do spania, łazienkę, telewizje czy kilka innych udogodnień. W zaś wielogwiazdkowych hotelach bez bez kłopotu możemy znaleźć siłownie, saunę, basen. Restauracje, bar i wiele innych przyjemnych udogodnień. Żadne zaś z tych miejsc nie jest ani lepsze ani gorsze każdy albowiem lubi wypoczywać na swój sposób istotne jedynie jest abyśmy przyjemnie spędzili czas poza domem i mogli odpowiednio się wyspać.

(Inga kommentarer än)

Nästa inlägg
bosselagom

För utbildning och personlig utveckling. Det här är ett brett område som kan handla om allt ifrån att utbilda sig, resa, gå i terapi eller att ägna sig åt konstnärligt skapande.
Det mentala livsområdet betecknar det rådande tanke- och förhållningsmönster som ständigt pågår hos oss människor. Det är relaterat till minnet, våra föreställningar och förståelse av sinnesintryck. Det handlar mycket om problemlösning, kreativitet, omdöme och beslutsfattande. För det mesta är människan mer medveten om tänkandets resultat, än om den tankeprocess som leder fram till målet.
Naturligtvis blandas dessa begrepp in i våra andra livsområden, både på gott och ont!

Är jag skicklig i att se sammanhanget mellan vad som händer i världen och dess verkan på mig och min sysselsättning?

Kan jag förutse troliga resultat av det som händer runt omkring mig ? Anpassar jag mina planer till det jag förutser? Intar jag en "vänta och se"- attityd, eller nonchalerar jag det fullständigt?

Är jag lika intellektuellt alert idag som när jag studerade ? Är jag intellektuellt nyfiken?

Har jag någon hobby, är jag intresserad av något slags hantverk eller någon kulturell aktivitet?

Är jag lika noga med vilka tankar som fyller mitt sinne som jag är med vad jag gör?

Har jag en stark önskan att lära ? Är jag nyfiken? Anser jag att min inlärningstakt är snabb ? Medelmåttig? Långsam? Anser jag att min intelligens ligger över genomsnittet? Ungefär lika med genomsnittet? Under genomsnittet?

Har jag deltagit i någon eller några "halvinformella” kurser för att friska upp mina kunskaper under de senaste tre åren? Har jag gjort något annat för att förbättra min mentala utveckling?

Läser jag regelbundet olika typer av tidskrifter? Läser jag bara artiklar som har direkt samband med mitt arbete? Läser jag artiklar som är av annat intresse? Läser jag artiklar om ämnen som är nya för mig för att utvecklas intellektuellt?

Anser jag att jag har en bred erfarenhet och utbildning ? Finns det områden där jag känner att min kunskaper är bristfällig? ... där jag är speciellt kunnig?

Ägnar jag mer tid till deltagande vid fester och TV än till att läsa, gå på teater och syssla med konst och liknande? Läser jag fler romaner än historiska, biografiska och annan fack-litteratur? Avsätter jag tillräcklig tid till kulturell och mental utveckling?

(3 kommentarer, senast 2017-05-24 21:47)

Nästa inlägg

2017-05-16 20:37 - arlona
Clarity

two and a half years i tortured myself and others, without seeking help. there were several times when it felt like i've hit the rock bottom, but turns out there were so many levels of hell still waiting for me.

a few days ago it was the last drop. it is difficult to comprehend how this insanity became the normality of life, how much i have hurt myself, my loved ones, people around me, how many bridges are burnt, how many unnecessary words are said and irreversable actions taken.

i just wish i had gotten the help i need sooner.
now it is time to heal.

(1 kommentar, 2017-05-16 20:51)

Nästa inlägg
bosselagom

Den vanliga uppfattningen är att moral är människors uppfattningar om vad som är rätt och gott. Det är föreställningar som i högsta grad varierar mellan skilda kulturer och sociala kontexter. Etiken är det teoretiska och kritiska studiet av dessa skilda moraluppfattningar liksom av det moraliska språket. I ett försök att styra moralen har samhällen skapat religioner. Andlighet hos den enskilde individen är också ett stöd för etiken.

Funderingar och reflexioner för ETISKA OCH ANDLIGA begrepp

Funderar jag på livets mening, människor och djurs rättigheter, miljön och hur vi uppträder mot varandra.

Bygger min etiska inställning enbart på vad jag lärt mig som barn ? Fungerar mina etiska ståndpunkter tillfredsställande för mig idag?

Är sanning och ärlighet prioriteringar som präglar mitt sätt att vara?

Har jag ett moraliskt eller etiskt ansvar för hur andra människor har det? Har detta ansvar geografiska gränser? Har det nationella gränser? Har det rasmässiga gränser?

Innehåller mina etiska ståndpunkter både "du skall" och "du skall inte"? Förstår jag vilka värderingar som ligger bakom de regler jag följer? Utför jag handlingar efter dess konsekvenser, eller utför jag dem efter hur jag anser handlingarna är rätt etiskt?

Har jag fasta normer som jag följer beträffande "moraliska" frågor som gäller alkohol, droger, spel, sexualbeteende etc? Tillämpar jag mina normer konsekvent? Förstår jag helt principerna bakom mina åsikter?

Finns det några moraliska, etiska eller religiösa begränsningar för mina uttryck? Avgör jag vad som är rätt eller fel med hänsyn till den rådande situationen?

Anser jag att samhället i allmänhet är bra ? Mer nu än för femtio år sedan? Det blir gradvis bättre? Följer cykler med toppar och dalar men förblir i huvudsak oförändrat?

Känner jag mig moraliskt ansvarig att använda de talanger och förmågor jag har? Bedömer jag mina prestationer i livet utifrån den grad i vilken jag levt upp till detta ansvar? Har jag mod att anta varje utmaning livet ger? Behöver jag se ett tydligare syfte med livet?

(3 kommentarer, senast 2017-05-22 08:58)

Nästa inlägg
bosselagom

Hur mår du fysiskt och hur är ditt allmänna välbefinnande. Motion, kost, sömn och alla de sätt som du tar hand om din kropp på. Att ha hälsa handlar om mycket mer än frånvaron av sjukdomar och symtom. För vissa har området hälsa och området fritid starka beröringspunkter – till exempel om du är idrottsintresserad eller friluftsintresserad. Då väljer du om du vill fundera kring dessa intressen i detta område eller i området som kallas fritid.

Är god fysisk / hälsa av avgörande betydelse för mig? Är mina vanor förenliga med god hälsa? Har jag god hälsa nu? Är jag i behov av läkarvård nu? Är min inställning till min egen hälsa förenlig med intresset för min familj och nätverk på lång sikt? Har jag någon sjuk- och olycksfallsförsäkring?

Har jag genomgått någon fullständig hälsokontroll under senaste året? Har jag varit hos tandläkaren under de senaste åtta månaderna? Har jag kontrollerat min syn under det senaste året? Kontrollerar jag min fysiska hälsa regelbundet? Vet jag hur man känner igen signalerna från de sjukdomar som orsakar flest dödsfall - cancer och hjärtsjukdomar? Känner jag igen tecknen på mental utmattning och emotionell stress? Reagerar jag förnuftigt på sådana signaler?

Räcker min energi alltid för den syssla jag utför?

Fritid. Det här området handlar om hur du tillbringar din tid när du inte bemödar dig med någon uppgift. Det handlar om vilka aktiviteter du skulle vilja ägna dig åt, både för egen del och tillsammans med din familj och dina vänner. Det kan vara specifika intressen du har som du vill skapa tid för. Det kan också handla om små saker i det vardagliga livet: hur du vill ha det och hur du vill spendera fritiden på ett sätt som blir återhämtande och berikande. Fundera över området utifrån frågorna och fyll i dina svar.

Planerar jag på ett rätt sätt för avkoppling och rekreation ? Fyller jag min tid för avkoppling med att bara vara åskådare?

Idrottar jag eller motionerar på annat sätt? Får jag den fysiska träning jag behöver? Får jag rätt sorts träning? Har jag ett särskilt träningsprogram? Håller jag gärna till utomhus? Njuter jag av att aktivt utöva idrott? Tycker jag om att promenera?

Bidrar min vikt till bästa möjliga hälsa? Är jag kalorijägare? Ser jag till att jag får en välbalanserad kost? Äter jag bara sådant jag njuter av? Förstår jag mig på vilken mat som ger god näring?

Har jag någrta speciella vanor inom del fysiska området som jag borde förändra? Finns det vanor jag borde utveckla?

(1 kommentar, 2017-05-22 08:56)

Nästa inlägg

2017-05-12 15:07 - 5ablogg_Rodaberg
Veckobrev v.20

Hej !

I skrivande stund skiner solen på oss och vi börjar väl sakta tro på att det kan bli någon sorts vår och sommar i alla fall! Jag drabbades av halsont och borttappad röst i början av veckan och eleverna hade vikarie här under två dagar. Glädjande att höra att de har klarat det fint och att det varit arbetsro i klassrummet! Bra, 5a!! Hittills har ingen elev behövt utvisas och gå till rektorn vilket också känns mycket glädjande.

I So har vi börjat jobba med religion den här veckan och eleverna är både engagerade och intresserade. Dock är det mycket nytt att hålla reda på och elevernas uppgift är att kunna redogöra och jämföra de viktigaste dragen, riterna och utbredning av de tre monoteistiska religionerna.
Som komplement till boken hittade jag bra webblektioner om dessa religioner samt jämförelser som man använda till att plugga och repetera hemma. Länkarna bifogas i slutet av veckobrevet.
Det blir förhör på religionen v.21.

Idag höll Alva och Olivia R de första inledande talen inför klassen, om ojämlikhet inom dam- och herrfotboll och om näthat. Strålande tyckte både jag och klassen! Så på måndag fortsätter vi och kommer att hålla på med retorik och muntligt framträdande de följande veckorna.

Eftersom jag varit sjuk så sköt vi upp kemi-förhöret till tisdag den 16 maj.

Nu är det inte många skoldagar kvar. Eleverna kommer att få skriftliga omdömen i slutet av terminen därför är det viktigt att de som har kvar uppgifter kvar att komplettera hinner göra det. Eleverna måste själva ta initiativ och engagera i sig i detta, höra av sig till mig så vi bestämmer när detta ska ske.

Den 24 maj är det Hagajoggen. Här finns det en möjlighet att dra in lite pengar till klasskassan genom att föräldrar, släkt och vänner sponsrar sina barn och betalar en liten summa per varv de springer. Det är ett 1 km spår och eleverna ska springa i två timmar. Detta är givetvis frivilligt och bara ett erbjudande.

Med önskan om en fortsatt varm och solig helg,
/Lena

Kalendarium

Mån 15 maj
Göra klart tal

Tis 16 maj
No-förhör om Matens kemi
vi går och ser 9.ornas musikal

Tors 18 maj
Matteprov

Fre 19 maj
Crazy Friday – Pyjamastema! (frivilligt!)
Hålla talet i klassen

Mån 22 maj

Tis 23 maj
Förhör på Religionen
Playback show

Ons 24 maj
Hagajoggen

25-26 maj
Lov – alla lediga !

Fre 2 juni
Friidrottsdag på Zinken

Mån 5 juni
Vanlig skoldag! Ingen klämdag!

Tis 6 juni
Nationaldag - Lediga

Ons 7 juni
Klassdag med utflykt efter 11.00

Tors 8 juni
Hagadagen – Picnic och fotbollsmatch

Fre 9 juni
Avslutning för eleverna

Bra religionsgenomgångar:

En jämförelse mellan de tre olika religionerna:
https://www.youtube.com/watch?v=0qNDYJlUDYw#

Om grunden – Abraham (Studi.se)
https://www.youtube.com/watch?v=W4Vej0tdL1E

Om Religioner – Om Kristendomen
https://www.youtube.com/watch?v=3o9tZsOIXk0

Kristendomens historia del.1 (Religion)
https://www.youtube.com/watch?v=STBLFZHZcgI

Enkel genomgång av Judendomen (Caroline Jonsson Wallin)
https://www.youtube.com/watch?v=FWogXBrzLIw

Islams historia –spridningen (studi.se)
https://www.youtube.com/watch?v=8Br_2gtmWMQ

(1 kommentar, 2017-05-14 18:39)

Nästa inlägg
Manduss

2017-05-11 20:15 - Manduss
Ingen rubrik

Vad vet jag?
Om någonting.
Jag kan inte ens visa ilska.
Men vad vet dom?
Om mig.
Jag kanske har massor att vara arg över.
Ja vad har de ens sett av mig?
Och hur många gränser har jag testat?
Jag har testat att vara introvert,
svartsjuk,
företagsam,
inställsam,
försiktig,
vänlig,
rolig,
självhatande,
slarvig,
kritisk,
uppgiven,
...
Gränser jag har kvar att testa:
Att vara arg
Högljudd
Att mena allvar
Att vara lugn
Att vara lyssnande

Det enda som fungerat av tidigare saker är att vara företagsam, vänlig och rolig. I övrigt är jag ganska färdig med gränstestandet. Saknar lite ilska och lugn bara. Två motpoler. Vad härligt.

(Inga kommentarer än)

Nästa inlägg

2017-05-08 06:18 - arlona
A new beginning

come what may.

i'll embrace every step of it.

(Inga kommentarer än)

Nästa inlägg

2017-05-05 14:30 - 5ablogg_Rodaberg
Veckobrev v 19

Hej i vårvärmen!

Nu börjar det verkligen likna vår och eleverna slänger av sig och börjar bli som yra kalvar vid sommarbetet av den efterlängtade värmen! Jag förstår dem!

Dock har vi en del jobb kvar i skolan innan vi helt kan lägga ner pennan för terminen.

Vårt arbete med Matens kemi avslutades idag med den sista labben där eleverna fick testa om Mashmallows skulle kunna vara ett bra mellanmål…. Vi enades om att de ger energi för stunden, men de är ju inte bättre än en leverpastejmacka med juice.

Eleverna kommer att få ett kortare skriftligt förhör på det viktigaste grundprinciperna och även begreppen för att återkoppla deras kunskaper. Det blir i slutet av nästa vecka. Det är därför viktigt att eleverna håller koll på de papper de har fått av mig med genomgångar och labbrapporter. Därefter kommer vi att fortsätta ett tag med allmän grundläggande kemi.

I svenska håller vi ju på med Argumentation, dels en argumenterade text (som SKA vara klar nu, är den inte det måste eleven jobba klart hemma) och dels ett argumenterande tal som de ska öva in och genomföra under de två kommande veckorna. Det kan naturligtvis vara bra att ta en extra övningsrunda hemma framför spegeln och framför familjen.

I SO fokuserar vi nu på Religion de närmaste veckorna.

I Matte så har eleverna fått nya uppgifter av Ola och han bad mig att bifoga detta med veckobrevet. Detta bifogas i egna sidor på bloggen.

Den kommande perioden kommer att vara fylld av läxor, prov aktiviteter och lovdagar så börjar att skriva in detta redan nu i kalendariet. Jag återkommer med tider och fler detaljer efter hand. Eleverna har också fått skriva in detta i skoldagböckerna. Det kan naturligtvis tillkomma läxor, redovisningar och/eller förhör men detta är vad jag vet i skrivande stund!

Trevlig helg!
/Lena

Kalendarium

Tis 9 maj
Skriva klart sitt tal

Tors 11 maj
Matteläxa nr.2

Fre 12 maj
NO-kemiförhör

Tis 16 maj
vi går och ser 9.ornas musikal

Tors 18 maj
Matteprov

Fre 19 maj
Crazy Friday – Pyjamastema!

Mån 22 maj
Förhör på Religionen

Tis 23 maj
Playback show

Ons 24 maj
Hagajoggen

25-26 maj
Lov – alla lediga !

Fre 2 juni
Friidrottsdag på Zinken

Mån 5 juni
Vanlig skoldag! Ingen klämdag!

Tis 6 juni
Nationaldag - Lediga

Ons 7 juni
Klassdag med utflykt efter 11.00

Tors 8 juni
Hagadagen – Picnic och fotbollsmatch

Fre 9 juni
Avslutning för eleverna

Veckans Läxor

Tis 9 maj
Skriva klart talet

Tors 11 maj
Matteläxa nr.2

Fre 12 maj
NO-kemiförhör

(Inga kommentarer än)

Nästa inlägg

Ma-läxa (nr. 2) 5a v.19 (inlämning senast to 11.5)

Hej alla i 5a!

Först och främst ett stort tack från mig och min fru Kerstin för det trevliga eventarrangemanget! Trevligt och lyckat på alla sätt!

Den här läxan i 5a är mest en träning på det som kapitel 6 handlar om i
Ma boken 5B!

torsdag vecka 20 (18.5) har 5a provräkning nr.2 (kapitel 5-6) så nu laddar vi batterierna i en slutspurt men repeterar även en del under v.19!

Ma-arbetet i klassen ser fortfarande riktigt bra ut. Det är nu är det dags att visa att vi behärskar de ma-delare som krävs för åk 5-6 och som kap 5-6 handlar om.

Läxans olika delar:

• Läxa 5 och 6 (uppgift 1-3) – 2 stenciler (lärobokens läxupplägg)
• Nationellt prov från 2000/2002 (NP i ma del:E – miniräknarfri del)
• ”Sifferlek” – 9 * Teckentydning (extra utmaning)
• Tankenötter - * Vilket tal?” och ”Siffertugg” (extra utmaning!)

Inför ma-provet - kap 5 - 6

• Skriva bråktal med siffror och bråkstreck

• Skriva olika bråk i storleksordning (kunna jämföra olika bråk/nämnaren!)

• Blandad form – ex göra 26/5 = 5 hela 1/5

• Tallinjen och sätta ut bråk

• Addition, subtraktion och multiplikation av bråk (med samma nämnare!)

• Volym – vad är ex 1/2 liter osv.

-räkning 10, 20, 25, 30, 50 resp 75

• Avrunda till 10-tal, 100-tal, en decimal, två decimaler

• Större än resp mindre än; 6 4 och -5 -10

• Stora tal med nollor – några multiplikationer o. divisioner

VI KOMMERIGENOM + REPETERA DELAR AV OVANSTåENDE!!

Och efter provet ha gemensamma genomgångar / lite analyser etc.

Ola -17

(Inga kommentarer än)

Nästa inlägg
Nästa inlägg
Nästa inlägg
Manduss

2017-04-28 23:00 - Manduss
Andlöshet

Faller långsamt ner i mönstret
Glider in i gamla vanor
Hittar andrum på vägen
men vart tar jag vägen sen?
För varje repetition förfinas något,
blir aldrig exakt som förut
Kan gamla vanor
som tärt på själen
förfinas till något hållbart?

Jag tror på drömmar
nästan mer än jag tror på verkligheten
Verkligheten känns hård och kall i kontrast
med min fantasi
Det märkliga är
att vissa dagar
märker jag att det kommer från min fantasi

Jag trivs i dansen
Ibland, som nu
hittar jag inte ord
I dansen finns fraser
ordlösa steg
Det blir sant, det jag känner,
utan att jag behöver sätta ord på det

Den som dansar andas.

(Inga kommentarer än)

Nästa inlägg

2017-04-28 15:00 - 5ablogg_Rodaberg
Veckobrev v.18

Hallå där!

Nu har vårsolen äntligen kommit fram och det märks både på elevernas humör, leklust och på all lera i klassrummet! Idag lekte hela klassen ihop, plus fröken, leken Under hökens vingar nere i parken vilket var mycket glädjande att se.

Ibland tror jag att både vi vuxna och barn ibland mår bra av att ruskas om lite för att se vårt eget beteende i ett annat ljus och kunna inse att det finns alternativ till att agera som man brukar och se att det finns bättre och mer konstruktiva vägar att gå.

Eftersom vi har haft en del problem i klassen den sista tiden med elever som inte följer skolans regler och stör under lektionerna har jag och rektorn nu tagit tag i det här och idag kom han in och informerade klassen om vad som gäller om eleven upprepade gånger stör under lektionen, försvinner ut eller helt enkelt inte gör det som de ska. Vi går nu ut lite hårt för att det ska bli en förbättring av det sociala ( och arbets-)klimatet redan den här terminen.

Vi har beslutat att jag ska kunna utvisa en elev som stör upprepade gånger under lektionen, och eleven ska då anmäla sig på expeditionen och förklara sitt beteende. Vi har också beslutat om att införa kvarsittning om en elev inte presterar någonting under lektionen utan bara "sitter av" eller gör annat. Detta kommer att ske en timme efter skolans slut. Detta handlar i stort om respekt och eget ansvarstagande.

Vi håller på för fullt med vår Mat-kemi låda och kommer att fortsätta även in i nästa vecka. Så om era barn vill fingranska innehållsförpackningarna numera så vet ni varför!
Vi kommer sedan att koncentrationsläsa religion och lite mer historia i SO innan skolan slutar.

Vad roligt att höra att ni haft en lyckad klasskväll igår kväll, och vad synd att jag sedan länge var upptagen just då! Det verkade som om eleverna tyckte att det var lyckat också!

Trevlig Valborg
/hälsar en forna Uppsala-flicka som faktiskt kallar det Sista april!

Kalendarium

Mån 1 maj
Ledigt

Veckans läxor

Tors 4 maj
Vara klar med den argumenterande texten i svenska
De som ska komplettera svar NO-Sinnena ska göra det denna torsdag.

Fre 5 maj
Eng - jag berättar på tisdag!

Tis 9 maj
Playback show!

(Inga kommentarer än)

Nästa inlägg
Nästa inlägg
Nästa inlägg

2017-04-21 14:09 - 5ablogg_Rodaberg
Veckobrev v.17

Hej igen!

Hoppas att påsklovet varit skönt och att ni fått lite sol trots vintervädret!
Nu efter påsk har vi börjat att labba i kemin med vår låda Matens kemi. Det verkar uppskattat och vi kommer att koncentrationsläsa kemi nu så att vi blir klara med lådan och kan fokusera mer på So och religion sedan.

På svenskan jobbar vi med argumenterande texter , där eleverna själva har fått välja ett ämne de brinner för och sedan arbeta med att sätta ihop en text efter konstens alla regler. Denna text ska vara klar innan torsdag, då vi kommer att gå vidare med att jobba med tal och retorik sedan.

Denna vecka har vi bytt platser i klassrummet för att det ska bli lugnare men det är fortfarande vissa elever som jag måste säga till gång på gång för att de ska komma ihåg att respektera arbetsron.

De jobbade kanonbra idag med labben och sina texter så det går framåt!

Trevlig helg
/Lena

Veckans läxor

Mån 24 april
Ta med en artikel eller samtalsämne till diskussionsklubben

Tors 27 april
Vara klar med den argumenterande texten
Ingen matteläxa

Fre 28 april
Engläxa

(Inga kommentarer än)

Nästa inlägg
Nästa inlägg
bosselagom

Inom livsområden intima relationer, föräldraskap och familj finns ständigt ett antal frågeställningar att fundera över. Vissa har inte någon särskilt nära relation till sin biologiska familj, utan har i stället andra personer knutna till sig i familjeliknande band. Idag används begreppet ”familj” också i ett utvidgat sammanhang för nära vänner. Det är den naturliga och grundläggande enheten i samhället, som även ingår i dess skyddsnät. Familjen upprätthåller den grundläggande uppfostran, förståelse för samhällets normer och vad som är rätt och fel, sant och falskt osv. Och till stöd finns samhällets olika institut.

1. Betyder min familj och mina nätverk mycket för mig?

2. Hjälper jag mina barn och närstående att utveckla självförtroende?
Hjälper jag dem att lära sig självdisciplin?
Har jag gjort vad jag kan för att lära mina barn att ta personligt
ansvar för sitt beteende?

3. Underlättar jag för mina barn och vänner att vistas i en miljö,
som maximalt främjar deras sociala, moraliska och kunskapsmässiga
utveckling?

4. Försöker jag på allvar förstå min omgivnings behov? Inser jag att
de alla har olika behov? Skulle en ökad fokusering på min
personliga utveckling direkt eller indirekt gagna min familj?

5. Tar jag ansvar för att fatta besluten i familjen? För litet ansvar?
För stort? Lämnas ansvaret för vissa beslut alltid till samma person?
Får mina barn tillräckligt ansvar för att fatta beslut så att de kan bli
mogna individer?

6. Är oenigheter i familjen ett problem? Kan de undvikas genom
bättre planering? Brukar problemen alltid lösas? Är det alltid samma
person som 'vinner'?

7. Planeras familjens aktiviteter så att varje medlems intressen
beaktas ? År det någon som ofta blir utanför? Händer det ofta att
familjemedlemmar går sin egen väg oberoende av gruppen?

8. Har alla i familjen samma religiösa tro? Samma politiska
åskådning? Har jag ett starkt inflytande när det gäller familjens
övertygelser? Dikterar jag vad familjen skall tycka? Finns det
tillräcklig tankefrihet för att familjemedlemmarna ska kunna
utveckla sina egna personliga värderingar? Tillåter jag så stor frihet
att jag inte ger någon vägledning överhuvudtaget?

9. Har vi speciella familjeregler för hur vi ska bete oss som är
klart etablerade och visar vilka rättigheter var och en har? Är våra
regler anpassade till varje familjemedlems ålder? Låter vi var och
en få utrymme för privatliv? Kräver vi att speciella familjeplikter
ska utföras?

10. Respekterar familjen mig på ett äkta sätt? Grundar sig
respekten mest på kärlek? På fruktan? Respekterar jag verkligen
mig själv? Behöver jag speciella mål för att förbättra självrespekten?

11. Lever jag ett välbalanserat liv? Har jag några intressen utanför
arbetet? Tycker jag om att göra saker hemma? Har jag en
stimulerande social gemenskap? Tycker folk om att tala med mig?
Känner jag mig ofta ensam? Känner jag mig försummad eller
tycker jag synd om mig själv därför att jag är ensam? Borde jag
skaffa mig några nya intressen?

12. Förbereder jag mig på rätt sätt när det gäller attityder och vanor
för att ta ansvar för en familj eller andra vänner? Är jag flexibel när
det gäller vanor och livsmönster? Bryr jag mig om andra och deras
behov? Har jag lätt för att samtala med andra? Tycker jag om att
vara tillsammans med andra? Kan jag ibland ge upp mina egna
planer för att passa ihop med andra?

(1 kommentar, 2017-05-22 08:55)

Nästa inlägg
Nästa inlägg