En bra gratis blogg
Lista bloggar Om Bloggis
Skapa konto Logga in

Senaste inläggen som handlar om bil

Bergatorparen

... är på väg HIT!


Teckna livsförsäkring medan det fortfarande är möjligt.

(1 kommentar, 2012-11-19 00:03)

Nästa inlägg
Nästa inlägg
Mona

2012-03-29 10:39 - Mona
Shoppa bilbarnstol

Vi har lyckats köpa en bakåtvänd bilbarnstol åt Sixten. Jag kanske är överambitiös, men jag har lagt minst 20 timmar, förmodligen det dubbla, på att läsa på om barnsäkerhet i bil och marknadsundersöka bilbarnstolar.

Bilstolslotsen har jag lagt in under blogglänkar. Det är en fantastisk resurs med stora mängder information om bilbarnstolar och rapporter om provmonteringar av olika modeler i olika bilar. Netta som skriver där är värd en stor eloge för sitt arbete.

Appåder & visslingar

En annan sida värd att uppmärksamma är Carseat.se .
Det är ett företag som försöker komma ut till länder utanför Norden med svenskt säkerhetstänk och svenska bakåtvända bilbarnstolar.

Det blev en Britax Max-Way åt Sixten, och han verkar väldigt nöjd när han sitter i den.

Det blev en Britax Max-way för att

  • Plus-godkänd till 25 kg, dvs den klarar de högsta kraven på marknaden i fråga om säkerhet (kraft nacken utsätts för vid frontalkrock).
  • Den tar måttligt med plats i bilen att montera. Golfen är ju inte tidernas rymligaste bil, men med Max-way i höger framstol har ändå 187 cm Stric gott om plats i baksätet.
  • Bälteshöjd i stolen går att justera utan att trä om banden, man slipper alltså montera ur den ur bilen allteftersom krabaten blir längre.

(Inga kommentarer än)

Nästa inlägg

En katt har ju 9 liv. Men hur många liv har människan? Detta är 3:e gången jag är nära döden. Denna gången var det riktigt nära. Jag krockade igår. Med mammas bil. En annan bil tappade vägfästet och gled över in i min fil. Frontalkrock i ca 120km/h. Hade en jävla tur. Både jag och han som körde den andra bilen. Jag kom undan med lite skärsår, blåmärken och stukade handleder. En jävla chock som börjar lugna sig såhär ett dygn efter. Jag kommer inte våga köra bil på ett tag. Alla säger att jag måste hoppa in och köra igen, men det tänker jag inte göra. Just nu skulle jag inte kunna köra, mina handleder har ingen kraft. Killen som körde den andra bilens armbåge hoppade ur led och hans kompis klarade sig helt smärtfritt.

Idag mår jag piss. Har nästan inte sovit alls i natt. Det enda jag tänker på är krocken.

(Inga kommentarer än)

Nästa inlägg
Bergatorparen

Här för ett par veckor sedan lade min gamla Mondeo av. Blockpackningen hade lagt av – fick jag veta sedan – till den ringa kostnad av 999 kalla, hårda svenska kronor. CKÂ’ s Bilservice i Arvika skulle ha 13 000 kronor för att byta packningen. Icke, sa Micke! Jag sökte på Bytbil.com, och fick upp flera intressanta objekt under 10 000 kronor – bland dem den jag fastnade för: En 1997 Mondeo Kombi till 8 900 kronor. Den hade fina vinterdäck, och original stereo, AC och släpkrok. Förvisso hade den klockat 25 500 mil, men motorn spinner som en katt och orkar som en stut, så jag är glad. Den gamla bilen, kostade mig 15 000 pengar när jag köpte den för 5 år sedan – och den var i avsevärt sämre skick. Så jag är nöjd med att jag fått en ny gammal bil som klarar besiktning för dryga hälften av vad den förra kostade.

Men jag bor i Gunnarskog, och bilen stod i Pålsboda, Örebro län lite drygt 20 mil borta. Lösningen blev att jag fick en granne att köra mig till stationen. Med förbokat och för – betald biljett åkte jag till Karlstad med tåg. Därifrån gick färden vidare till Karlskoga busstation. Efter mycket om och men fick jag biljett vidare till Tarsta i Pålsboda via Örebro Resecentrum. Problemet var att bussen hann lämna busstationen innan biljetten var klar. Så jag finge tillbringa 60 minuter i världsmetropolen Karlskoga. Jag var hungrig så jag gick för att hitta ett ställe att få mig lite mat. Det närmsta jag kom var Nöjesbutiken där jag fick tag på en baguette med kycklingröra och den obligatoriska ½ litern med Cola, och Aftonbladet. Jag tänkte att här dänger Reinfeldt & Co loss på arbetslösa och sjukskrivna, men vad med att ställa lite krav på de som de facto har arbete? Inte ett av det flertalet serveringsställen som fanns i Karlskoga var öppna klockan 9 på förmiddagen. Jag vet en sak: Vore det öppet, skulle de inte sakna trafik med alla de buss- och tågresenärer som tvingas hänga kvar i denna ökända världsmetropol i upptill en timme innan de kan ta sig vidare till övriga orter. Äntligen var det dags för bussen, och färden gick till Örebro Resecentrum. Jag hade hoppet om att det skulle leva upp till sitt ambitiösa namn – hah! ”Resecentrumet” var en vindpinad släta där det var tågperrong på ena sidan och busshållplatser på andra med några S-formade vänteskurar, som för att foga spott till skada inte rymde mer än 4 – 5 personer vardera.

Efter lång väntan kom äntligen bussen som skulle ta oss till Pålsboda. Ett riktigt museumsföremål, men chauffören var en duktig kille, så trots att bussen sett bättre dagar gick det snabbt. Det jag som värmlänning var imponerad över var hur många hållplatser som fanns ute på vischan mellan Örebro och Tarsta i Pålsboda. På liknande orter i Värmland, är busshållplatser sällsynta, och bussar, om möjligt ännu mer sällsynta. När jag gått av bussen i Tarsta kom jag efter en 500 meters promenad till bilhandlaren som jag köpt bilen av, och kunde äntligen hämta underverket. Efter att ha stannat och tankat, gick vägen hemåt – trodde jag. Visst. Jag missade en avfart. Misstanken om att jag hamnat på villovägar växte eftersom skyltarna viste allt kortare avstånd till 08 – land. När jag kom till Mord och Leverpastej, även känd som Arboga, visste jag att jag åkt diverse mil för långt i fel riktning. Så lösningen blev att ta en full rond kring närmsta rondell och åka samma väg tillbaka. Denna gång missade jag inte avfarten.

Alla PKÂ’ ar hatar McDonalds, men eftersom jag inte är PK stannade jag på McDonalds och åt en hamburgare med pommes och Cola – riktig hälsokost, i varje fall om man är vrålhungrig efter en dag med konstant aktivitet. Jag vilade ett tag, och fortsatte hemresan. Det snöade hela dagen, så det var lite intressant väglag på sina håll, kan man säga. Ändå upplevde jag turen som avkopplande. Alla använde huvudet till mer än att förvara kepsen på, så bortsätt från en kedjekrock utanför Karlstad, som jag aldrig såg, men hörde om på radion, så gick det mycket bra. Eloge till alla mina medtrafikanter den dagen.

Men en sak lärde jag den dagen: Sverige är inget resevänligt land. Om du inte har egen bil, och proviant, kan du komma att bli frusen, frustrerat, småilsken och inte minst förvånad över hur dåligt man utnyttjar affärsmöjligheterna i detta land. Ambitiösa namn i all ära, men form och innehåll är viktigare. De som jobbar med transporten gör sitt bästa, men de som planerar och driver systemet verkar glömma att Sverige är ett land där busväder är normalen snarare än undantaget. Ett ”Resecentrum” bestående av en vindpinat släta, gör ingen vare sig imponerad eller glad, snarare kommer psalmverserna från den där psalmboken ni vet fram. Vår del av landet är underutvecklad vad beträffar kollektivtrafik – det fick jag se när jag tvingades använda den. Mitt råd till Reinfeldt och alla andra skrythalsar är att se över hur kollektivtrafiken blir administrerat och se vad som behöver göras för att göra den mer effektiv, bekväm och tillgänglig. Jag vet: Kollektivtrafiken alstrar inte samma skatteinkomster som biltrafiken – men för tusan: Om man inte har möjlighet att välja kollektivtransport över andra transportformer, var har den av Moderaterna så hyllade valfriheten då tagit vägen? Den kollektivtrafik som finns, har många resenärer i alla åldrar. Ett annat moment är att om folk har möjlighet att åka kollektivt när de känner sig lite krassliga, så minskar risken för trafikolyckor eftersom sjukdom inte sällan utlöser olyckor. Ett annat moment är rörelsefriheten för alla som inte har råd att skaffa bil eller möjlighet att ta körkort. I ett rättviseperspektiv, kan man säga att dessa människor blir diskriminerade. Att åka kollektiv över längre sträckor i detta land, är ett helt projekt i sig. Jag tillbringade rätt mycket tid vid datorn innan jag hade reseplanen klar. Givetvis kan man chansa sig fram, men det kan bli mycket dyrt och tidsödande.

Men för vad det är värd: Jag hade en intressant dag, och jag fick se delar av landet jag inte sett förut. När jag satt i bilen hem, hade jag en ny uppskattning av värdet av individuell transport – och en utökat förståelse och insikt i de vädermödor kollektivresenärer ofta genomgår. Nu måste de som bestämmer göra sina erfarenheter, och lägga sin vanliga självgodhet och arrogans kvar i byrålådan hemma

(2 kommentarer, senast 2010-01-28 01:22)

Nästa inlägg
LindaLustlig

Eller "Voffor gör di på detta viset?"

Välkommen till mellanmjölkslandet lagom, ett land där du aldrig behöver vara rädd, ensam eller fattig. Ett land som värnar om dig som individ, där du alltid kan lita på staten och där du inte behöver ta personligt ansvar i någon fråga. Du behöver inte ens rösta. Och ve den som faktiskt gör en insats och vågar satsar något! Det är mycket de signalerna jag plockar upp när Koenigsegg-Saab affären diskuteras .

Själv tycker jag att det är helt fantastiskt, att en "liten" helsvensk aktör "förbarmar" sig över ett av Sveriges bilmärken. Jag tror i och för sig inte att det bara handlar om att förbarma sig, duktiga affärsmän förbarmar sig bara när de kan se sin egen plånbok växa. Annars hade de inte lyckats bli duktiga affärsmän. Jag tror att Koeningsegg har sett en marknadspotential som går långt utanför att enbart sprida sitt eget varumärke (för OJ vilken publicitet detta företag har fått den senaste veckan!). Jag tror att Koeningsegg har en plan!

Jag tycker det är roligt att fantisera om vad denna plan är - jag är ingen expertanalytiker och ingen expert inom bilbranchen. Men tänk om Saab skulle satsa på det som de är bra på - miljötänkande och prestanda, samtidigt som Koeningsegg bidrar med det som de är bra på - fart, fart och ... fart! Miljövänliga högpresterande sportbilar som ligger i ett mellansegment prismässigt. Nedhottad Koeningseggteknik (för vad jag har hört så är Koeningseggbilarna så heta under huven att gemene man inte klarar av att köra dem) till ett pris som är realistiskt även för den som inte är stenrik. Eller en snabb och miljövänlig bil för de som inte kan tänka sig att tumma på prestandan, inte ens för miljöns skull. Jag tror att de har ett marknadssegment där. Jag gillar tanken!

(4 kommentarer, senast 2009-06-17 17:37)

Nästa inlägg