En bra gratis blogg
Lista bloggar Om Bloggis
Skapa konto Logga in

Senaste inläggen som handlar om diana

Bergatorparen


... därför att hon inte förstår meningen med att joddla, men för mig är Melanie Oesch och hennes joddlar familj ett starkt skäl att vara stolt över mina schweiziska rötter. Lägg märke till alphornet: Tjejen som spelar på det var bara 14 år då denna inspelning gjordes. Och skall vi vara ärliga: Är det inte skönt att höra ett europeiskt språk emellanåt och inte bara denna förbannade engelskan? Se välartade människor som beter sig som folk och inte springer omkring och skryter om att vara "bad ass"?

Här är mer joddlande, för Melanie funderar på vad Sankt Bernhardshunden har i tunnan den har om halsen:


(2 kommentarer, senast 2012-05-24 13:50)

Nästa inlägg
Bergatorparen

I fjol blev Diana jätteledsen och trodde alla hatade henne för att ingen skänkt henne påskägg - så här är tre stycken till Diana - och alla som läser. Digitala påskägg räcker till alla - oavsett hur många alla är.

Jag behöver väl inte komma in på vem som uppfostrat kycklingen på bilden - det borde framgå av dens - hrm - sofistikerade och välvårdade språk.

(1 kommentar, 2010-04-01 19:07)

Nästa inlägg
Bergatorparen

... för en människa. Tala om chockerande nyhet: Diana har börjat TWITTRA? Jag konsulterade genast en expert på området, och här är hans utlåtande:


(2 kommentarer, senast 2009-12-11 19:57)

Nästa inlägg
Bergatorparen

Tiden går ej att vända. Ytterligare ett år är lagd till handlingarna. Om det kan vara någon sorts tröst, så ligger du 12 år bakom mig i spåret. Men det finns en tid för filosofi, och det finns en tid för gratulationer - och nu är det gratulationer som gäller. Så här är den lilla video jag har snickrat åt dig dagen till ära med sång av Harry Brandelius med, av mig, pålagd "fusk - stereo":


Gratulerar!

(2 kommentarer, senast 2009-07-11 21:26)

Nästa inlägg
Bergatorparen

… frågade Diana i går den 12 juni 2009, och svaret är att efter all research och allt skrivande om IPRED och liknande teman inför EU valet, föll jag ner i ett mycket djupt svart hål.

Jag orkade nätt och jämt att sätta mig till datorn för att betala räkningarna. Varje gång jag funderade över om jag inte borde skriva något, fylldes huvudet med en känsla av överväldigande trötthet och jag satte mig i stället och kollade på skräckisar på Canal+ (härligt att slippa alla avbrott och all utvecklingsstörd reklam(!)) På dagarna har jag varit ute och sågat och klyft ved – vilket ger bra musklar och ger utlopp för allsköns aggressioner och frustrationer. Efter att ha levd med rättighetsmaffian i flera månader rådde ingen brist på sådana känslor. Det hela är som bokförning: Negativt på ena kontot blir positivt på det andra. Hat, ilska, depression och renodlad ondska for genom motorsåg, kil, slägga och klyvyxa och såg till att jag nu har en hyfsad behållning av brasved och ved till köksspisen inför vintern. Inemellan har jag upparbetad trädgårdslandet och satt potatis – dock inte utan problem: Remmen på jordfräsen gick av och det tog närmare två veckor att få tag på ny, och lika lång tid att få nytt för – filter till motorn. Behöver jag säga att psalmverserna stod som spön i backen? Sedan gick en av mina tänder sönder – flera psalmverser. Tur i oturen var att, trots att det var fredag, fick jag tid omedelbart hos Folktandvården i Arvika. Det behövdes två tandläkare att få ut otyget. Kan tryggt säga att jag fick valuta för pengarna. Och nej: Det gjorde inte ont (effektiv bedövning). Den ene tandläkaren berättade att djup karies kan ge sådana problem. ”Det blir som en rostig skruv”, sade han. En annan tur i oturen var att den kvinnliga tandläkaren, som höll i behandlingen, upptäckte att tanden framför den som drogs ut, behövde rotfyllas. Den med trilskades från första stund – och är efter två behandlingar fortfarande inte klar – och det är minsann inte tandläkarens fel. Två behandlingar till och förhoppningsvis kommer eländet att vara reparerad. Tack och lov att man praktiserar styckpriser hos Folktandvården – annars hade det blivit synd om min just renoverade ekonomi. Och en sak är klar: Trevligare och mer hjälpsamma människor än de som jobbar på Folktandvården i Arvika, skall man få leta efter länge. Allt möjligt eloge till dem!

Jag hoppas det blir lite andra saker att skriva om i sommar än rättighetsmaffia, IPRED och regeringen Reinfeldt (man kan få depression och magbesvär av mindre). Jag medger dock att det är roligare att skriva jeremiader än lovsånger (kanske är det roligare att läsa också?) ty vi människor gillar salt mer än sött – konstigt nog. Jag gillar sötsaker, men tvingas jag välja mellan tårta och chili con carne, så vinner chilin. Tårtan smakar gott, men efter en kvart är du lika hungrig. Chili con carne smakar gott och gör att man är mätt länge. Därför försöker jag att skriva saker som får ögonen att rulla i huvudet och skjortan att stå rakt ut på de jag skriver om, och ge de som läser något att fundera över. I några fall bjuder jag på lite onyttigheter där jag låter den crazyhumoristiska sidan få uppträda i fri dressyr. Det enda jag är rädd för är att skriva smörja – även om en del kanske tycker att det är just det jag gör. ”I’m A Fool To Care” sjunger just nu Jim Reeves i mina hörlurar – och kanske är det så jag känner då och då. Vore det inte bättre att sitta i skuggan med en öl och låta allt ha sin gilla gång utan att bry sig? Jag klarade att sluta röka, men att sluta bry sig är mer än jag klarar av.

(1 kommentar, 2009-06-13 13:33)

Nästa inlägg
Bergatorparen

2009-04-13 22:27 - Bergatorparen
Inspiration ...

... kan komma från de konstigaste källor. När jag såg det här: http://bloggis.se/Diana/91229
var inspirationen där på en ända gång resulterande i en av de tokigaste videor jag väl gjort hittills. Mycket nöje:



(1 kommentar, 2009-04-14 07:44)

Nästa inlägg
Bergatorparen

”Ja, någon får fan köpa smågodis till mig för något ägg lär jag ju inte få. Alla hatar mig. (Sa jag till maken, som kollade konstigt på mig och undrade om det är möjligt att ha PMS jämt. Men jag vet att jag har rätt, för om alla inte hade hatat mig så hade jag väl fått påskägg eller?)”, gnäller Diana (http://bloggis.se/Diana/91171) och nörd som jag är började jag omedelbart söka efter påskäggens historiska ursprung. Jag är dessutom ateist, så jag tror inte på något religiöst svammel. Det visade sig snart att jag hade rätt. Glöm allt svamlande om skäggisen som enligt myten kolade vippen på korset för så där ett par millennier sedan. Det handlar inte om död och (eventuell) uppståndelse.

Det är mer jordnära än så: Tänk dig året som en cirkel: Pricka in vinter och sommarsolståndet och dra en linje mellan dessa punkter. Pricka så in höst och vårdagjämning. Dra så en linje mellan dessa. Där har du korset. Religionen tar utgångspunkt i detta kors. Alla dessa fyra punkter har alltid haft betydelse i folktron och även i det praktiska livet eftersom de invarslar årstiderna och fungerar som riktmärken för när saker skall göras respektive vara gjorda. Påsken är tiden då naturen på norra halvklotet återuppstår och ansluter sig till de levande igen. Där har du uppståndelsen. Hela tillvaron hänger på korset som utgörs av de fyra riktmärkena. Snacket om de tre vise männen får vi ta till jul. Poängen är att vårdagjämningen och påsk markerar början på det nya livet. Ägget står i alla kulturer som symbolen för liv och fruktsamhet. Man ansåg i antiken att allt hade sitt ursprung i ägget, ja rentav Universum skulle ha kommit från ett ägg.

Hur kom det sig så att vi började dekorera ägg? http://www.theholidayspot.com/easter/history/icons/easter_egg.htm
I Europa på medeltiden var det under fastlag förbjudet att äta mejeriprodukter – och ägg räknades som mejeriprodukt eftersom definitionen på mejeriprodukt var matvara som kunde tas från ett djur utan att spilla djurets blod. Så man förbrukade behållningen av ägg inför fastlag. Äggen som lades under fastetiden kokades eller konserverades på annat sätt. Det ligger i sakens natur att när förbudet lyfts på något som både då och nu är en eftertraktat och viktig basmatvara, så firas det. Man firade samtidigt att våren kommit. För oss som lever i en tid då avståndet mellan stad och bygd, efter 1970 talets gröna våg sedan länge klingat av, åter ökat betyder kanske detta att i synnerhet barn kan lära att det mesta av vår mat produceras av djur och andra levande organismer. Ägget kan i våra dagar tjäna som en påminnelse om att livet och miljön hänger olösligt ihop. Dekor och firande hör ihop, och när ägg även blev skänkt bort som festgåvor, var det naturligt att man dekorerade dem. Människans bästa sida är hennes behov av att skapa. Rövarhistorien i Bibeln om korsfästelsen är en beskrivning av en sida som är mindre god. Inom den ortodoxa traditionen förekommer en myt om att Maria Magdalena på Jesu uppståndelsedag framför för romerske kejsaren att Kristus är uppstånden. Kejsaren skall då föraktligt snäst: ”Kristus är inte mer uppstånden än det ägget är rött”. Med samma han yttrat detta blev ägget blodrött, och då började enligt myten Maria Magdalena predika kristendom för honom. Hur det gick, säger inte mina källor så mycket om, men om kejsaren vore det minsta lik mig hade det blivit psalmsång – fast inte från någon känd eller erkänd psalmbok – och Maria Magdalena hade blivit världens första kvinnliga maratonlöpare. Oavsett så firas denna påstådda händelse fortfarande med rödfärgade ägg till påsk hos de ortodoxa.

Var kommer så påskharen in i bilden? http://www.theholidayspot.com/easter/history/icons/bunny.htm
Det är en känd sak att haren är en symbol för fruktsamhet, och att det är haren och inte kaninen (som ju slår haren så öronen fladdrar) kan bero på att harar föds med ögonen öppna, medan kaniner föds blinda. Harar blinkar dessutom inte (säger myten, i alla fall) Det som gjort påskharen populär är att barnen från de germanska områden, när de kom till USA, startat en egen tradition med att bygga bo för påskharen som fylldes med dekorerade ägg, och som var så fina att även barn av icke-germanskt ursprung begärde att få sådana med. Efterhand har påskharen, påskäggen och alla spel, lekar och traditioner som olika folkslag världen över utvecklat blivit blandade ihop till en global tradition – som många envisas med är till ära för skäggapan som enligt myten alltså spikades upp på en kors för två tusen år sedan – men som enligt historien är en rad sekulära och några religiösa traditioner som vävts ihop under årens gång. Religionen ”lånar” från folkloren och tvärtom. Det fanns inget IPRED, IFPI, Antipiratbyrån eller andra ”rättighetskramare” den gång – så ingen vet vem som ”äger” de olika traditionerna – och ärligt talat: Spelar det någon roll? Det viktiga är att dessa traditioner lever sina liv som just public domain. De ger, liksom alla festligheter, klirr i kassan hos handeln. Alla dessa traditioner tillhör alla och ingen: Alla äger dem, men ingen kan göra anspråk på rätten att äga dem.

Så antingen vi firar att en skäggapa korsfästades, kolade vippen och påstått uppstod från de döda på tredje dag, eller att våren äntligen är här och att den ljusa årstiden ligger framför oss, så kan vi göra det i övertygelsen att högtiden är vår – världsarv. Ingen produkt som man måste betala licens för att nyttja. Så även om det finns mycket att berätta om påskägg, påskharar, påskfjäll och påskfulla norrmän i Strömstad, anser jag att det kvarstår bara en sak: Att önska Glad Påsk!

(6 kommentarer, senast 2011-06-21 22:18)

Nästa inlägg