En bra gratis blogg
Lista bloggar Om Bloggis
Skapa konto Logga in

Senaste inläggen som handlar om london

2010-02-25 14:10 - Rick
London dag 2

Onsdag, första dygnet

Efter allt jag hade hört om Ryan Air var jag osäker på om jag skulle kunna få med min Asus på planet. Men hela handbagaget gick igenom, med två kilo till godo. Om jag skulle ha behövt betala 600 kr extra för transport så skulle min "billiga Londonresa" plötsligt ha blivit ett ganska smärtsamt företagande.

Jag trodde aldrig att jag skulle finna någon glädje i att vrida fram klockan 1 timma, men det innebar att kvällslivet kom en timma tidigare igår. Efter en kort tupplur var jag redo att besöka två av de uteställen jag blivit rekommenderad.

Jag började med Museum Tavern, ett ställe nära British Museum känt för att ha serverat många teoretiker genom tiderna (bl a Karl Marx). Därefter tog jag en taxi till Bulls head, en jazz/blues-klubb som översteg alla mina förväntningar (lite hög ljudnivå kanske)

Min kväll slutade omkring 23:40. Jag satt kvar efter stängningstid med några lokala festprissar och diskuterade OS. (Engelsmännen är lite kaxiga nu när de har fått guld i rodel).

Första intrycket

Det är livligt. Gatorna myllrar av människor som alla verkar vara på väg någonstans. (Det ser ut som om de verkligen har någonting att göra, de låtsas inte vara upptagna som vi svenskar brukar göra). Vid varannat gatuhörn finns antingen en restaurang eller en pub. De pubbar jag gick förbi på vägen till hotellet öppnar redan på förmiddagarna - underbart!

Arkitekturen är så osvensk som jag förväntade mig att den skulle vara. Husen ser faktist bra ut här. Engelsmännen har också bevarat otroligt många byggnader från 1800-talet, och jag funderar på att köpa mig en plats på en sightseeing-buss om ett par dagar.

Idag och imorgon

Idag kommer jag att ta det lugnt. Efter bloggandet så ska jag gå över till British Museum, som olyckligtvis var stängt igår, och kolla in Rosettastenen och medeltidsutställningen. Jag räknar med att detta kommer att kräva ungefär 5 timmar. Resten av dagen ska jag spendera på Old Cheshire cheese, en av de äldsta pubbarna i London.

Fredagen kommer att vara i skarp kontrast med dagens stressfrihet. Mitt preliminära schema är:
1. S:t Paulskatedralen.
2. Towern Bridge.
3. HMS Belfast.
4. Imperial War muséet (Tack för tipset Diana!)
5. London Eye.
6. Westminster och allt i närheten.
7. Science Museum
8. En s.k Firkin Pub (en pub där de brygger ölen direkt i skänkningsrummet).
9. Någonting jag känner för då.

Jag kommer förmodligen att gå mellan de 6 första resmålen. Sedan får vi se...

Imorgon hinner jag inte skriva någonting, men jag hoppas att jag har tid för lite bloggande under resten av resan.

// Rick - som redan har en "I Love London"-mugg.

(1 kommentar, 2010-02-25 16:24)

2010-02-17 19:29 - Rick
London om en vecka

Om sju dagar är det dags att i reality-turismens anda besöka den engelska huvudstaden. Jag har varit lite 'osvensk' och beslutat mig för att improvisera en stor del av min resa. I stora drag kommer min veckolånga upptäcksfärd att börja i turist-klyschorna och sedan blomma ut i de mindre omtalade aktiviteterna.

Krigsmuséerna är såväl som biljardklubbarna självklara val. Jag ska även ta en tur med London Eye och besöka ett par kända pubbar. Jag måste också kunna beställa åtminstone en Fish n' chips utan att få typisk-stämpeln.

Den tredje dagen antar jag att jag kommer att följa Saras råd och besöka Soho-kvarteren. Enligt det jag har hört ska den här delen av London ge uttryck för det som de konservativa tedrickarna avskyr. Nyckelorden tycks vara äventyrlig, udda och bohemisk... Det ska bli spännande.

Förhoppningsvis blir det en livlig resa, full av stunder som man till en viss del ångrar.

När jag har kommit tillbaka så ska jag att verkligen "sätta igång" den här bloggen igen. Jag har varit lite slarvig med inläggen på sistone.

// Rick - som för övrigt kommer att göra sitt bästa för att inte köpa en Big Ben-souvenir.

(1 kommentar, 2010-02-17 20:51)

atte

2009-08-15 01:04 - atte
Bomb

Minns inte riktigt om att bloggat om det här tidigare, men nu gör jag det i alla fall av ren lathet. Härom året kom jag hem från jobbet en dag och det stod en bomb i trappuppgången. Det var hyfsat nära tunnelbanebombningarna i tid så jag hade ingen lust att ringa polisen och få hela kvarteret evakuerat.

Den var rätt tung och stod kvar i några veckor innan den en dag var borta. När jag googlar lite av texten som står på hittar jag wikipediaartiklar med brittiska vapennummer men vad jag kan förstå hittar jag inte riktigt rätt. Så veckans bloggtävling blir: vad är det här för bomb? Eller är det en missil? Well, vad är det?

(3 kommentarer, senast 2011-01-21 03:51)

atte

2009-06-06 22:01 - atte
London: Abney Park Cemetery

Även Abney Park Cemetery har jag bloggat om tidigare, dit återvänder jag gärna med kameran i högsta hugg, före en lugn promenad...

(Inga kommentarer än)

Stric

2005-07-27 17:42 - Stric
London avklarat

Såja.. då har man vilat upp sig lite efter londonresan...

Åkte iväg i torsdags runt lunch och kom fram till London lagom till middag nästan. När jag stod på flygplatsen ringde Jon och sa att de hade sprängt lite i tunnelbanan som jag skulle åka med, jag fick ta Heathrow Express-tåget istället. Det gick bra och efter lite tåg+bussresa kom jag fram till Liverpool Street där Jon stod och väntade.

Fredagen spenderade jag genom att gå runt och besöka stora delar av centrala London såsom Tower Bridge, Big Ben, Hyde Park osv.. Avslutades med lite gratis öl (tack Hoegarden!) och middag..

Lördag for vi ut på Lovebox som var en festival/konsert-pryl med närmare 20000 besökare.. Vi planerade att kliva upp vid 11 och vara där vid 13 eller så (öppet 12-22), vi försov oss till runt 13 och kom dit vid 16 ;).. Klart trevlig tillställning med massa liveband såsom Groove Armada, Mylo osv.

Söndag tog vi en tur ut till en marknad i Camden och knatade runt där ett bra tag.. Avslutning på en "medelhavsresturang" där vi åt nå grekisktliknande pizza, humus och så..

Måndag så gick jag på ny promenad.. London Eye, ett stort pariserhjul som sträcker sig 135 meter över Thames.. Klart bra utsikt trots att det var mulet.. Knatade sen vidare mot Madamme Tussauds vaxgalleri som även inkluderade nå skräcktunnel (vissa blev riktigt skraja ;) och en kupolbiograf som drog en resa genom universum och utåt..

Tisdag morgon, väckaren på 04:00 (gick och la mig runt 01 ;).. arghl.. nåja.. tog bussen in mot tågstationen, tåg ut dit (eftersom tunnelbanan inte hade börjat gå än) och sen flyg iväg vid 06.45.. Sov gott när jag kom hem :)

Bilder finns här

(2 kommentarer, senast 2005-08-04 02:26)