En bra gratis blogg
Lista bloggar Om Bloggis
Skapa konto Logga in

Senaste inläggen som handlar om norge

Diana

2013-08-12 13:57 - Diana
Sådant här gillar jag

Det känns som vi, istället för vi och dom.
Kul grej att Norges statsminister Jens Stoltenberg satte sig bakom ratten i en taxi för att, inför stundande val, höra vad folk tycker.
Vad säger du Freddan, vore inte det något du skulle kunna göra? Fast det förstås det kanske är jobbigt att kliva ned från den där jättehöga hästen och beblanda sig med pöbeln. Nej, lättare att domdera uppifrån och titta ner på folk istället. Peka ut, separera, anklaga.
Jens Stoltenberg är på vissa sätt en slags landsfader. När ska vi få en sådan? Vi skulle behöva det faktiskt.
ab resumé svd

(Inga kommentarer än)

Nästa inlägg
Diana

Nu börjar jag helt seriöst att tvivla. Både på mig själv och på om allt står rätt till.
Anita Goldman har läst (fejkhistorikern) Henrik Arnstads bok om fascismen och har tydligen kommit fram till att norrmännen är neofascister. Skidåkande dylika.
Frågan jag ställer mig är om all "fel" kultur idag är tecken på fascism. Kan det vara så? Är jag så otroligt naiv att jag inte sett hur djuprotat rasistiskt hela landet till vänster om oss på kartan faktiskt är?
Hon använder i alla fall många fina ord, Anita. Men vem riktar dom sig till egentligen? Tyckareliten i det här landet tycks bestå av en liten grupp i en liten ankdamm. Dessa simmar runt och är så uppfyllda av sig själva och så uppblåsta av gruppens mediala ryggdunkningar att man skulle kunna tro att ankdammen kommer med jetstream. För att inte tala om de bubblor som uppstår i de fall någon blir upprörd och de lugna ringarna på vattenytan får strukturen av pressade pruttar i ett ordinärt badkar.
ft exp

(2 kommentarer, senast 2013-04-05 16:26)

Nästa inlägg
Bergatorparen

2012-11-24 15:55 - Bergatorparen
Norge fryser ...

... och nu får man hjälp från Afrika:


Detta är givetvis ett skämt som syftar att ta sig an de stereotyper som gäller bistånd. En hel kontinent kan svårligen drabbas av nöd samtidigt, så enligt de som gjort denna video är det viktigt att bistånd riktar sig mot konstaterade behov och inte bara goda intentioner. Det är oftare än inte afrikaner som visas när det bes om pengar till bistånd, men folk lider i alla hörn av vår värld därför att den finansiella eliten vägrar folk att leva upp till sin fulla potential. Man psykar folk i strupen på varandra, sedan tjänar man pengar och lojalitet på att sälja vapen, ammunition och sprängmedel till båda sidorna - och sedan tjänar man en vacker slant på låtsas-bistånd som kokar bort i "administration" efter att alla unga arbetsföra män skjutit och sprängt varandra till Helvetet eller blivit krymplingar. Vakna gottfolk och se sanningen. De blåblodiga inavlade kräldjuren tänker ta världen från oss och även vår rätt att leva.

Blåblodigt inavlat kräldjur.

(1 kommentar, 2012-11-24 17:40)

Nästa inlägg
Diana

2012-08-23 21:39 - Diana
Hallå där blåbär

Gissa om jag är grymt nyfiken på det där norska paketet. Jättespännande ju.

"För hundra år sedan gav ordföranden i norska Sel, Johan Nygaard, ett paket till kommunstyrelsen med texten ”får öppnas 2012”.
Nu håller hela Norge andan - i morgon är det dags att avslöja hemligheten."

Jag tänker inte hålla andan till dess och kommer förmodligen ha glömt det till imorgon. Bäst att notera det. Så där, gjort. Nu gäller det bara att komma ihåg att kolla påminnelselappen då.
Får-inte-missa-detta.
Ser framför mig folks miner när paketet öppnas:

ab

(2 kommentarer, senast 2012-08-24 18:52)

Nästa inlägg
Bergatorparen

Många tycker det är konstigt att Sverige som ju har en i utgångspunkten nära nog fossilfri elförsörjning storsatsar på vindkraft istället för att satsa på att få ner utsläppen från transportsektorn som idag uppgår till 35 % av fossilutsläppen. Det är svårt att var oenig i detta – och i synnerhet inte för mig som bor granne med en väg som i utgångspunkten var menad som transportväg för regionala transporter av lokalt producerade varor från skogs- och lantbruk – men som idag är genomfartsväg för norska transporter som går mellan de norska landsändorna. Varför? Man kunde ju fråga norska politiker om det – eller någon av deras idoler i Kristiania i Köpenhamn: Man anser bilismen för att vara Satans ståthållare på Jorden och lägger ogärna pengar på att bygga ut infrastruktur i Norge, medan man mycket gärna slänger upp tullar lite här och varstans för att låta bilisterna betala för de få projekt man genomför flera gånger om för all framtid. Samtidigt med detta säger man nej till järnvägsutbyggnad norrut. Givetvis kan man ju förstå åkerierna som undviker alla tullar och alla färjor mellan nord och söder i landet, för inte att tala om alla poliskontroller mellan färjeterminalerna som bötfäller alla som försöker hinna fram från ena färjan innan den nästa avgår – vilket spar många timmars väntetid. Detta vansinne gör att en stor del av nordnorgetrafiken alltså går via Sverige så att vi får ta hand om bullret från norskregistrerade Scania lastbilar med V8 och customavgassystem – vilket innebär att man tar bort original ljuddämpare och ersätter dem med ett rakt rör. Så detta gör man och värst i klassen är Kjell Hansen Shipping AS från Oslo som får rutorna att skallra. Detta är att foga spott till skada. När man måste gå över grannens mark, så borde man åtminstone göra det tyst istället för att slå på pukor och blåsa i basuner.

Det ÄR fullt möjligt att dra ner på transporterna, men det finns vissa saker som står i vägen: För det första politiken: Det SKALL bo folk i alla landsändar oavsett – men de som beslutar om det, vill inte ta kostnaderna med att eliminera de nackdelar som uppstår genom att man tvingar genom saker som inte är i enlighet med normal marknadsekonomi. En annan sak är företagen som håller på och skickar varor långa sträckor för att utföra värde höjande arbeten på dem innan det är dags att sälja dem till konsument. Detta är synnerligen uttalat i Norge där ”distriktspolitiken” uppmuntrar ett sådant förfarande. Denna politiska doktrin har dessutom gjort Kontinenten till ett långtradarhelvete där ingen längre minns hur ren luft i lungorna känns. Det hänger hela tiden ett sotmoln över vägsystemet från långtradare som dånande sliter sig fram. Samtidigt finns det ledig kapacitet på järnvägen som under de senaste 20 åren fått utvecklat sin kapacitet mångfaldigt. Men lastbilsåkerierna underbjuder järnvägen för att kunna tjäna en slant i en marknad som hela tiden erbjuder allt färre arbetsplatser och allt färre affärsmöjligheter för fåmansföretag. Det är en ond cirkel som vi måste bryta. Jag personligen tror inte på klimat alarmismen, men jag tror däremot på att sotmolnen från vägarna och det ständiga bullret till dygnets alla tider inte är nyttigt för människorna. Det finns faktiskt seriösa vetenskapliga studier som visar att människor som bor i bullerutsatta områden de facto lever kortare och har sämre hälsa än de som lever i områden som är tysta och lugna. Detta är i och för sig inte förvånande eftersom stress försätter kroppen i kampmodus – vilket är som att köra en bilmotor på fullgas.

Vi konsumerar mycket till dels för att trösta oss själva för den tristess vi upplever i våra liv – en tristess som i stor grad härrör från film, TV och reklam samt litteratur. Vi utsätts för en finare form för mobbning av den övre medelklass som styr alla medier: Man är misslyckad om man har tid att sitta ner och reflektera ett ögonblick under dagens lopp. Det skall vara raka rör från morgon till kväll. Det är DETTA som är sublim påverkan. Förvisso kan man dölja ord mellan bildramarna, men den mest effektiva formen för sublim påverkan är att skapa en bild av en vällyckad människa som har ”allt” därför att han/hon vet vad han/hon skall använda för att skapa rätta stilen som gör att de lyckas. Alla vill lyckas, och alla vill vara med på vinnande laget. Det är därför man ständigt hör om ”kryddade” opinionsmätningar. Om man väljer att mäta inom områden som man VET att vissa partier står starkt – alltså köra en konstgjord urvalsskevhet för att gynna just dessa partier, så är det för att utnyttja människans naturliga flockmentalitet OCH behov av att vara PK och vällyckad. Mer mystiskt än så är det inte. Man skapar politiska vinnare på så sätt – och det är inte konspirationsteori men konspirationsfakta. Det är inte ens olagligt – oetiskt måhända – men fullt lagligt. Man skapar på samma sätt ideal som gör att folk ”måste” ha senaste nytt inom elektronik för att vara med bland de framåtsträvande och samtidsmedvetande. Allt detta skapa en syndaflod av varor som måste transporteras – ofta över mycket långa avstånd eftersom mycket av produktionen idag sker centraliserad eftersom man idag är mindre benägna att licensiera ut produktion. För 50 – 60 år sedan var faktiskt mycket produktion mer decentraliserat än i våra dagar. Sedan följde toksocialismen och facken gick i gång med att inte såga över den gren de satt på, men fälla hela trädet. Sedan gick det som det måtte gå: Produktion av kläder, hushållsmaskiner, konsumentelektronik, cyklar, sko och verktyg försvann ut till länder långt borta där man inte hade samma lönenivåer, inte samma energipriser och inte samma skatter. Nu skördar vi fruktarna av 1968 vänsterns sådd – och de smakar bittert och surt!

Det man måste eftersträva, om man vill ha ner utsläppen, är ett samhälle med en högre trivselnivå och hur får man det? Vi måste se till att ta tillbaka principen om närproduktion. Hushållsteknologi måste göras uppgraderbar så att man inte behöver byta hela manicken, men hålla tillgodo med att skaffa en uppgraderingssats när behovet är framme. Detta skulle ge flera lokala arbetstillfällen, och större kontroll över hur samhällets resurser används – och ingen skall kunna säga att de används på bästa sätt idag. Samtidigt som enkelriktningen slår omkull allt vad heter lokal kultur över hela världen, så reser vi mer än någonsin. Men vari ligger tjusningen i att äta samma hamburgare och dricka samma Cola i Shanghai som i Sydney som i Stockholm som i London som i LA? Och över allt tvingar sig USA kulturen fram med hiphop, tråkrock (du vet nog vad jag menar), samma kläder, samma bling, samma mobilnallar, samma ALLT. Inser inte folk att detta är ett recept på centraliserat produktion som innebär att de globala företagen få allt mer makt? Samtidigt gör det att interkontinentala och transkontinentala transporter ökar lavinartad med ökade utsläpp till följd samtidigt som det även innebär centralisering av kunskaper, och urholkning av lokala hantverkstraditioner och de kunskaper som följde med dem. ”Ge mig lokalproducerat lika billigt som det importerade, så skall jag köpa” – är ett argument man ofta hör. Problemet är att det inte är den som har pengar i plånboken som betalar mellanskillnaden: Det är alla som ALDRIG kommer i arbete, ALDRIG blir kreditvärda nog att skapa sig en ”normal” framtid, ALDRIG kan shoppa utan att först räkna sina få kronor, som alltså betalar mellanskillnaden. Det är fullt möjligt att skapa en ekonomi där folk faktiskt får råd att köpa lokalproducerat, men det innebär att facket måste tas i öronen. Detta med att det skall vara kollektivavtal och skyhöga löner oavsett, gör att många får leva på socialen eftersom de aldrig kommer ut i arbete tillräckligt länge för att få dagpeng. Med mer lokalproduktion skulle många komma att få jobba och få en framtid som laglydiga medborgare snarare än att leva med ena benet på skråplanet som idag. Jag vet, för jag har levd länge nog att ha sett före och efter bilden.

Den globalisering som sett till att all produktion flyttad bort från stora delar av Nordeuropa, har också gjort att många som tidigare skulle ha kunnat försörja sig själv genom lagligt arbete, nu måste ta till småbrottslighet för att kunna överleva. Är det så vi vill ha det? Och vill vi ha en kontinent som kvävs i dieselavgaser? Vill vi ha ett land som lever på nåder från de globala företagen? Eller vill vi ha ett land där vi har en bred kompetens – inte enbart enstaka fall av spetskompetens? (Båda delarna är inte ont – både bred- och spetskompetens).

Man kommer inte att kunna lösa detta utan betydande konflikter, hotelser och svordomar från den globala eliten som inte vill ha nationella/regionala/kontinentala lösningar, men en uniform lösning för hela världen. Samtidigt går det inte att göra förändring förrän vi blir av med alla politiker som i smyg arbetar åt främmande herrar. Vi ser hur stark lobbyn är i våra dagar, och var politikerna lägger sin tonvikt. Visst går det att lösa problemet med utsläppen och visst skall vi kunna skapa en hållbar framtid, men frågan är: HUR skall vi kunna välja politiker som har integritet nog att göra som de blev valda att göra? Problemet är att vi som väljare inte har en susning om vem som är vem på valsedlarna och även om vi visste, så får vi inte ändra dem för Riksdagen. Jag tror vi måste ta en debatt om det verkligen är demokrati när vi bara får välja VAD, inte VEM som åker in på ”Riksdagis”. Vi står i den penibla situation att vi står inför valet mellan endast två alternativ – det ena värre än det andra och ingetdera inställd på att utöva folkets vilja – det vore ju att ge efter för press (om vi skall tro Gro Harlem Brundtland – som tyckte det varit en ”demokratisk och god process” när folket svor och hotade att slänga Stortinget på sjön). Demokratin i Norden är ett skämt, och det får vi sota för varje dag. Om vi kunde slänga ut alla som inte hör hemma i politiken och folkets röst blev hörd och respekterad inom den dagliga politiken, skulle samhället bli mer samsvarande med folks önskan och behov. Men det vi inte kan få, nyttar det väl inte att tänka på?

Allt går att lösa all den tid VILJAN finns där och det MOD som behövs finns till hands, men när viljan är svag och modet lyser med sin frånvaro, så kan man bara dra täcket över öronen och sussa sött vidare för då är det inte mödan värd att ens gå upp!

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/meningslos-satsning-pa-vindkraft_7075891.svd

(1 kommentar, 2012-04-23 17:20)

Nästa inlägg
Bergatorparen

I och för sig började det väl i söndags, men det jag syftar på är givetvis PÅSKEN. Åter igen åker norrmän till Charlottenberg, Strömstad och Östersund för att dryga ut hushållskassan med lite svenskt kött, brännvin och tobak – och som ett brev på Posten ligger norska Tullen eller Tollen som det heter där borta på lur efter de som har det minsta över i bagaget. Man funderar på hur de står ut där borta att bli behandlade så av sina egna landsmän? Jag skall inte komma in på det gänget som styr i Norge för de är värre än det gänget vi har som styr här, och då vet alla vad jag menar och då behövs inga vidare utläggningar i ärendet.

Vad är påsken – egentligen? Den svada vi som haft oturen att bli uppfödda och tvångsmatade med kristendomskunskap i skolan fått lära oss är att det är en kyrklig högtid för att fira att Jesus vann över döden – och sonade alla våra synder så att vi inte kan få åka till Helvetet längre. Är det någon som ser parallellen till stycket ovan? Det är i Helvetet det är kul att vara. Himmeln kan du få ha för mig. Psalmsång och hyllande av en grinig gammal terrorist som kallar sig Gud? Nej, du! Jag har bokat in mig i Helvetet och där skall jag göra det jag gör bäst: Elda i de stora pannorna så att ingen förlorat själ skall behöva frysa. Är jag inte snäll? Skämt åsido: Den enas himmel är den andras Helvete och tvärtom. Det som de kristna omtalar som Paradiset, låter mer som ett Helvete för mig. Just nu sjunger Olivia Newton John ”Xanadu” i mina hörlurar, och den sortens musik vill jag ha i efterlivet med. Men Påsken är inte dödens utan livets högtid. Det är ljusets säger över mörkret och fruktsamhetens återkomst efter de karga vintermånaderna. Jesus eller inte Jesus, så är Påsken den tid på året som ligger nära vårdagjämningen, och därmed är det den högtid man ursprunglig firade för att heja på ljuset som nu tog över hegemonin från mörkret. Människans mörkerseende har aldrig varit speciellt utvecklat eftersom vi är dagdjur, så under natten var vi sårbara för rovdjur med högt utvecklat mörkerseende – därför ser vi instinktivt på natten som ondskans tid. Men natten är lika nödvändig som dagen – och i djupet av vår själ har vi alltid insett detta.


Så varifrån kommer detta med Guds Son, Påsk och allt det där? Korset får du om du drar ett sträck från vintersolståndet till sommarsolståndet, och från vårdagjämning till höstdagjämning. Det finns lika många Messias legender som det är kulturer på Jorden, och de liknar alla på Jesus myten: Född av en jungfru, korsfäst, död och uppstånden. Alla dessa myter är sätt att förklara årets gång men även en längre tidsräkning som går över 25 800 år – eller ett b’ ak’ tun. Men det är en annan femma. Det motbjudande med religioner är det utgår från att vi alla är smutsiga, syndiga och behöver frälsas efter en grundlig tvätt i skärselden. Som tidigare sagt, så har jag inte mycket över för religioner ty de i mina ögon är psykopaters påhitt för att skaffa sig dominans över medmänniskorna, och religionerna hyser inget av det goda de påstår sig hysa. Man kan gå från ort till ort över hela Jorden och inte ett ända ställe kan man se som religionerna har ställt till rätta saker – bara ställt till och fått människor att gå i strupen på varandra. Det skall givetvis inte stickas under stol med att människor gärna bråkar, och gärna tävlar med varandra och att det ofta slutar i tårar. Men religionerna underblåser ”de och vi” tänkande snarare än att vidga ”vi” begreppet och på så sätt skapa grogrund för fred, samarbete och utveckling. Dessa ”missionärer” som skickas ner till ”vildarna” för att ”frälsa dem och göra folk av dem” är ofta psykopater som ser detta som en gyllene möjlighet att kunna få en makt som de inte skulle kunna få annorstädes. Oftast är de även rasister som inte alls ser på människorna de skickats för att ”frälsa” som människor, men som boskap som intellektuellt ligger under nötkreatur. Inte sällan har ”boskapen” vänt sig mot ”frälsarna” och eldat upp missionsstationen – med starkt vinklade nyhetsrapporter i länderna som missionärerna kom ifrån där inte sällan folk korsat sig och dömt ut de som gjort denna ogärning. Missionärerna får ofta helgonstatus, medan folket som eldat upp dem framställs som undermåliga idioter. De största rasisterna är de som är ”fromma” och ”heliga” och som springer kring med Bibeln under armen. När man talar med människorna som eldade upp missionsstationen kommer en annan sanning fram: Mygel, utpressning, utnyttjande och sexuella övergrepp – bara som ett litet axplock. Om man tittar på den VERKLIGA historien, så visar det sig att vi vita är de verkliga vildarna ty de tidigaste civilisationerna varit skapade av färgade människor. Men vi har alla en egenskap som gör att vi sågar över den gren vi sitter på: Alla är vi bättre och värdigare i egna ögon än nästan, så om inte Moder Natur ger oss en läxa, så gör Syster Universum det och de övriga gångarna så klarar vi det helt ensamma. Det har hittats skelett som är flera tusen år gamla som är bland de mest radioaktiva föremål som finns på Jorden idag, och som bär prägel av att ha utsatts för en kärnvapensmäll som fått de att delvis smälta ner i marken. Så vit eller färgad, så delar vi en last: Förmågan att demonisera alla som inte är som oss själva, och girigheten. Nog blir aldrig någonsin nog.

Vad vi behöver frälsas ifrån är vår förmåga att springa ifrån vårt etiska och moraliska ansvar. Vi behöver ingen Messias, vi behöver upparbeta ansvarskänsla och förmågan att ta ansvar – vi behöver helt enkelt bli vuxna som art – och sluta bete oss som snorisar är rädda för konsekvenserna om lärarna/föräldrarna får reda på saker de gjort som det inte borde gjort. Det finns många som tar sitt ansvar, men det vi måste särskilja på är individens ansvarsförmåga och den kollektiva ansvarsförmågan – och det är ofta i den sista det brister eftersom det där kommer in en annan styggelse: Prestige! Prestigen är större än livet, och värd att offra oskyldiga människors liv för. Det ser vi varje dag än i dag. Allt detta springer utifrån vår natur och det sätt vi är funtade när det gäller rangordning. En lögnare som inte vidstår sig ansvar för vad han gjort får per automatik högre rang än en som tagit sitt ansvar och vidstått sig saker han gjort. Däri ligger nyckeln till att vi snubblar och går på trynet varje gång vi kommer till tröskeln till en högre form av civilisation. Inte förrän vi sluter låta psykopaterna driva genom sin vilja, inte förrän vi tvättar bort gula stripan längsmed ryggraden och utvecklar stake att stå emot dessa undermåliga framtoningars manipulationer, och börjar ta ansvar både individuellt och kollektivt, kommer vi kunna lyfta fötterna högt nog att ta oss över tröskeln till en högre civilisation. En högre civilisation är inte sak samma som det dravel Michiu Kaku och hans gelikar definierat som Typ 1 samhälle, men en bättre civilisation som bygger på ansvarstagande, omsorg, medkänsla och det utvidgade ”vi” begreppet där långt färre ställs utanför, där alla erbjuds en möjlighet att försörja sig på ett värdigt och bra sätt. Det är en civilisation värd namnet. Det kan synas som ett fjärrant mål – ett Xanadu som lockar så långt borta att det bara är som en hägring. Det ironiska är att vi kan nå dit om vi bestämmer oss för det. Det behövs bara att vi tar beslutet tillsammans att detta är det mål vi skall inrikta oss på.

(1 kommentar, 2012-04-07 13:12)

Nästa inlägg
Diana

2011-07-26 16:29 - Diana
Terrorism är terror

Det här med bomben i Oslo och skotten på lägret, liksom skaver. Det är så satans obehagligt och nästan för hemskt att ens tänka på.
Mördarens advokat säger i media att han är galen. En svensk expert att han inte är det. Men att göra en sådan här sak, så kallt och så planerat, måste väl ändå vara ett tecken på att snubben är psykopat åtminstone? Jag läste att han ansåg sig vara i krig och att alla kommer att få se om 60 år. Vad är det han förväntar sig undrar jag? Sedan så kommer tanken. Den förbjudna tanken. Tänk om han någonstans har rätt och alla andra har fel? Tänk om?

I media kastas det pajer och sd får ta mest. Jag funderar lite över detta och undrar om man kan skylla på olika partiers politik, när det kommer till vad han gjorde. Det känns så långsökt att försöka hitta skulden på det viset. Även om det kanske ligger något i det, så är det svårt att säga precis vad. Med tanke på att snubben ska ha planerat i nio år, så är det nog väldigt många saker och många människor man i så fall kan lägga skulden på.

Något som fick mig att haja till var det som mördarens pappa ska ha sagt: Att sonen borde ha tagit sitt eget liv. Borde inte en förälder ha mer lojalitet än så? Om hela världen nu hatar honom, så borde han väl åtminstone ha sina föräldrars kärlek att luta sig mot. Alla borde ha det. Även en mördare.

Sverigedemokraten och kommunpolitikern Erik Hellsborn i Varberg anser att massakern i Norge är massinvandringens och "islamiseringens" fel. Det är det kanske fler som tycker, men att tycka samma sak som en mördare är inte samma sak som att tycka att han agerat rätt. Det är nog bra om man håller isär detta. Även om det är förbaskat svårt att göra det just nu.

Norska skytteförbundet valde att inleda det norska mästerskapet i pistolskytte på måndagen och fick kritik för detta. Det fick även Lotta på Liseberg, för att de hade med låten: Den skrattande polisen. Sorry, men allt är kränkande när man varit med om något. Jag såg en bild på en mumifierad farao för ett par dagar sedan och spydde. Världen stannar inte och livet går vidare. Man kan inte hela tiden trippa på tå för att inte trampa på någon annans.

Den konservative programledaren och profilen i den amerikanska Tea Party-rörelsen, Glenn Beck, liknar ungdomarna som dödades på Utöya med Hitlerjugend. Är snubben inte riktigt klok eller?

Jag hoppas att mördaren döms till ett riktigt långt fängelsestraff och att han inte ska få möjlighet att kommunicera sitt budskap till omvärlden. Vidare så hoppas jag att ingen mördar honom, för då kanske han upphöjs till martyr och bara tanken på det gör mig illamående.

gp gp gp gp dn dn dn dn dn dn svd svd resumé resumé exp sr gp gp gp ft

(4 kommentarer, senast 2011-07-27 15:14)

Nästa inlägg
Diana

2011-07-23 14:17 - Diana
Hoten kommer överalltifrån

Minst 84 ungdomar dödades vid fredagens massaker på Utöya i Norge. Sju dog när en bomb exploderade vid regeringskansliet i Oslo.
84 ungdomar. Det är väldigt många. Det är så många att man knappt orkar tänka på det. För många. Smärtsamt detta. 91 personer har dött. 91. Fan. gp
Vår öppenhet måste värnas, står det i Aftonbladets ledare idag. Jag håller med om det men samtidigt bör nog SÄPO, eller vilka det nu är som gör sådant, hålla stenkoll på de högerextrema organisationer som vi har här i Sverige. Expo har väl rätt bra koll på läget, får man hoppas. Borde de inte, eller det kanske de redan gör, samarbeta med Säpo?
Till skillnad från i Sverige finns det få högerextrema grupper i Norge. Däremot är islamfientligheten större, säger Majoran Vivekananthan, chefredaktör för den norska flerkulturella tidningen Utrop. gp
Jag är skiträdd, rent ut sagt, att någon triggas av det som hänt och bestämmer sig för att börja röja här. Våld föder våld och man ska nog inte vara naiv och tro att detta inte kan hända här. Det finns fanatiker överallt. Sedan får man ju inte glömma, som någon skrev, att när en islamist självmordsbombar så kan man inte anta att alla muslimer skulle kunna göra det. Likaså i det här fallet. Alla högerextrema går inte ut och skjuter folk hej vilt. Men triggereffekten som sagt, den är jag skraj för.
Det känns läskigt just nu. Vi har högerextremister, religiösa fanatiker och vänsterextremister. Alla är ett hot mot demokratin. Kan de inte bara lägga av nu, allihop.
Och jäklar vad många som dött och skadats. Jäklar. Det är helt ofattbart. Det kommer att ta lång tid för norrmännen att hämta sig mentalt från detta.

Anders Behring Breivik, 32,har gripits för terrorattacken på Utöya. Nu uppger flera ögonvittnen att ytterligare en gärningsman deltog i massakern. dn

Ett vittne berättar: -Han ropade, jublade, och kom med flera segerrop. gp dn gp Det låter ju som att han är helgalen.

En knivbeväpnad man greps på lördagen utanför hotell Sundvolden, där överlevande från massakern på Utöya har samlats. Polisen har ännu inte bekräftat om gripandet har med händelserna på Utöya att göra. dn gp Kan det vara han som var medhjälparen?

Svenska Ung vänsters tidigare ordförande Ali Esbati befann sig på ön när skottdådet inträffade. Hur kommer man över en sådan händelse? Gör man det? Hoppas att de överlevande och deras anhöriga får allt stöd de behöver. Detta kommer att sätta sina spår. Ärren kommer aldrig att försvinna. sr
sr svd


(4 kommentarer, senast 2011-07-23 18:21)

Nästa inlägg
Diana

Precis som jag skrev i ett tidigare inlägg: "Men jag tror i alla fall på att det är islamister och det tänker jag göra tills motsatsen bevisats."
Nu tror jag inte längre på att det är islamister som ligger bakom. Nu tror jag det är en störd norrman, som bor med sin mamma, som är det. Vad är det med mordiska dårar och deras modersbundenhet?
"Norrmannen Anders Behring Breivik, 32, har gripits av polisen i Norge, skriver norska tidningen VG. Han misstänks ligga bakom de två dåd som dödade minst 17 människor på fredagen."
Men ändå...det kändes som ett islamistdåd. Tror att jag har lite självmordsbombaren-i-Stockholm komplex faktiskt. Kan vara det. Eller så är det bara det att man vill att det ska vara islamister, för då har man en verklig "fiende". Något att förhålla sig till. Det är liksom enklare så och ganska grundläggande psykologi. Detta känns nästan läskigare, då det är än mera random. Fast jag tycker ändå fortfarande att det borde hållas bättre koll på moskéerna och de skolor knutna till dem. Tycker i och för sig att det borde hållas koll på allt som har med någon form av religion att göra. Det är något sjukt med det överhuvudtaget.
gp ab dn

(Inga kommentarer än)

Nästa inlägg
Diana

2011-07-22 23:19 - Diana
Velepottor

Den islamistiska terrorgruppen Ansar al-jihad al-alami tog på sig skulden för bombdådet i Oslo, men drog sedan tillbaka uttalandet.
Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, men... Nä, tror fortfarande på min första teori...oavsett.
dn

(Inga kommentarer än)

Nästa inlägg
Diana

2011-07-22 21:52 - Diana
Någon som är förvånad?

Den islamistiska terrorgruppen Ansar al-jihad al-alami - ungefär "Det heliga krigets hjälpare" - har tagit på sig ansvaret för bombdådet i Oslo.
Sa ju det ju. Och är tydligen rasist numera, bara för det. Tillåt mig att garva lite bittert.

exp exp ft gp dn

(Inga kommentarer än)

Nästa inlägg
Diana

2011-07-22 20:52 - Diana
Är det krig nu?

Ingen har väl missat att det varit ett terrordåd i Norges huvudstad, Oslo, i eftermiddags. Det har även varit en massa skjutande på ett läger strax utanför staden. Ett socialdemokratiskt ungdomsläger. Det ska finnas samband mellan de båda händelserna.
Vilka tror ni ligger bakom detta? Jag vet i alla fall vad jag tror och det är kanske inte politiskt korrekt att spekulera, men det skiter jag högaktningsfullt i. Klart att det är islamister. Någon har väl fått en fjärt på tvären igen och anser att alla kuffar ska döden dö. Jag tycker att vi ska stänga gränserna nu. Kontrollera moskéerna och deras friskolor och sluta att tro att islam är en fredens religion. Bu-hu-ll-shi-hit säger jag bara. Det är dags att sluta krypa och börja agera.
Det här är fan inte okej och ja jag vet att man inte kan dra alla över en kam, men läs detta: Och ja det är från PI, men det behöver inte betyda att det är fel
Fast det förstås, det kan ju vara Khadaffi också. Eller högerextremister. Men jag tror i alla fall på att det är islamister och det tänker jag göra tills motsatsen bevisats.
Och har jag rätt så kommer alla våra grannländer att agera, medan våran regering istället öppnar gränserna lite till och lallar med i vanlig ordning. Allt i tron av att är vi bara extra medgörliga, så kanske vi inte blir straffade av dessa galningar.

sr resumé svt dn dn dn dn dn dn dn pi ft ft gp gp gp gp gp

(1 kommentar, 2011-07-23 02:08)

Nästa inlägg
Bergatorparen

… säger Joachim Lund och hänvisar till vad han uppfattar som hjärndött babbel bland utlandsresande norrmän. Men för oss som känner Norge, och som bor i en del av Sverige där vi faktiskt njuter gott av de vansinniga priserna i Norge, är det inget konstigt med att norrmän får en smärre chock, eller en serie sådana, när de kommer till andra länder och ser vad som gäller där. Norge är en förmyndarstat som får Sverige att framstå som liberalismen högborg. Tobak, alkohol, bensin, diesel, bilar, sockervaror och en lång rad andra saker är belagda med skatter som gör de så dyra att det får ordet ocker att ringa i öronen på en stackar. Förvisso finns det saker i Norge som är billigare än de till exempel är i Sverige – som spolarvätska till bilen och målarfärg till huset, men ärligt talat detta är inte de sakerna som stör hushållsbudgeten för mycket. Statistiskt sett ligger priserna 35 % över landsgenomsnittet för Sverige och inkomstklyftorna är betydande. Detta leder till att pensionärer flyr landet till förmån för Thailand, Spanien, Kanarieöarna och Sverige(!).

Det finns flera anledningar till att Norge är bland världens dyraste länder att bo i, och de flesta av dem har med politik att göra. Norge är ett land där den politiska klassen är mycket vänstervriden, och inte å lite fundamentalistisk. Rolv Wesenlund, bäst känd som Fleksnes men även som talkshow värd, sa en gång att det är typiskt för norrmän att hysa ett behov för att slå ner på saker. Detta har lett till att den norska floran av särskatter är mycket frodig. För att komma med på den rikspolitiska arenan i Norge bör man vara från ”distrikts Norge”, och allra helst tala en dialekt som best kan beskrivas som lite unik och ha ett surt förhållande till Oslo och de centrala områdena. Bil skall man betrakta som en lyx som skall betalas dyrt och heligt – gång på gång så det riktigt svider. Norge pumpar dessutom enorma summor ut till distrikten och mer eller mindre lyckade projekt. Det går rykten om att det står broar runt i Norge som leder från Ingenstans till Ingenstans, halvfärdiga tunnlar och vägar med tunnlar som har använts endast 1 gång: När de boende i bygden som fick vägen flyttade därifrån. Allt detta har kostat enorma summor, och pengarna måste ju som bekant tas någonstans. Man har flertalet misslyckade projekt bakom sig under de senare 30 åren som syftade att utlokalisera näringsliv och myndigheter till distrikten. Man har dessutom något man kallar ”jordbruksoppgjöret” där organisationerna inom lantbruket förhandlar med staten om vad de skall ha för villkor. Där bestäms hur mycket de skall få i form av ökade subventioner och hur mycket som skall tas ut i form av ökade priser. För att hindra att denna makabra konstruktion skall braka ihop har man stränga importrestriktioner på lantbruksvaror från andra länder, och när man importerar märks det inte på priserna över disk ty man säljer varorna till ”norska” försäljningspriser. Detta gör att maten i Norge är så dyr att åtskilliga tusen norrmän åker till Sverige för att handla mat, tobak och alkohol. Detta är bärande delar av det de kallar ”Den Norske Modellen”, och som statsminister Jens Stoltenberg just för ett par veckor sedan beskyllde Höyres ledare Erna Solberg för att vilja skrota. Stoltenberg är i sig nästan värd en egen jeremiad: Han är son av en av de tidigare höjdarna inom norsk politik, och har gått i ”lära” hos Blitz miljön. Huset som ockuperas av Blitz har varit ockuperad i runda slängar 30 år av Steinar Lillevolden och hans disciplar – och alla försök från Oslos kommunfullmäktige på att lösa ockupationen har strandat. När man vet vems snorisar som vistades, och fortfarande vistas där, är det föga förvånande.

Innercirkeln i Norge har ett leverne och värderingar som skiljer sig rätt mycket från gemene mans, och inte förvånande är klyftan mellan de styrande och de styrda avsevärd – något som lett till att Arbeiderpartiet gått från att vara ett såkallad statbärande parti, till att vara ett parti som kämpar med näbb och klor mot Framstegspartiet vartenda val. Framstegspartiet har blivit partiet med stort P för den tredjedelen av norska samhället som inte är välbärgad och välmående. Norge är vad de själva kallar ett två tredjedelars samhälle, där man har alltså en tredjedel som ligger under pari medan två tredjedelar lever allt från hyfsad till oförskämd bra. Framstegspartiet bygger sin popularitet inte på främlingsfientlighet, men på att finnas där för de utslagna och erbjuda en politik syftande till att återge fulla medborgerliga rättigheter till alla som inte klarar att hänga med i rått - racet, vilket uppgår till drygt en och en kvarts miljon av landets ca 4,7 miljoner invånare. Märk väl att dessa människor förr i världen var självbärgande ty det då fanns arbeten. De enorma klyftorna, som enligt de uppgifter jag har, skapades för att attrahera utländsk kompetens har skapad ett samhälle där det blir allt svårare att klara sig för folk som antingen inte är topp kvalificerade eller som har sjukdom eller funktionshinder eftersom allt från bostadsmarknad till mat och offentliga transporter är anpassade för folk med betydligt högre inkomst.

I Norge finns inga ställen där man undgår de höga priserna, och skall jag vara riktig elak skulle jag säga att för alla sjuka, oföra och alla som inte räcker hela vägen fram intellektuellt, är Norge så nära Helvetet som det går att komma. Låt så vara att den nordiska samhällsmodellen spolades ner i historiens dass för ett antal år sedan, men jag vågar påståendet att Sverige har undkommit de värsta sviterna av den anglikanisering som ägt rum. Här finns det ställen där boendet är överkomligt och där faktiskt även maten är billigare än i övriga landet.

Har så Lund anledning att skämmas över sina landsmän? Nej, jag tror inte det. Att folk faktiskt reagerar på saker som är så in i Helvetet fel, är ett tecken på att det faktiskt föregår viss tankeverksamhet under topplocket. Lund erkänner i slutet av sin jeremiad att han sett ljuset. Men tyvärr finns det inte politiska möjligheter att rätta till det som är så totalt fel att det skapar en jämn ström av ekonomiska flyktingar från landet. Thailand, Spanien, Grekland, Kanarieöarna och Sverige borde nog tacka norska makteliten eftersom vi alla tjänar en rejäl hacka på den stupiditet som genomsyrar makteliten i broderlandet. Frågan är: Trots oljefonden och alla sparpaket: Vad kommer framtida generationer norrmän att ärva? Kommer fonden att räcka till för att reparera de skador som decenniers offentligt idiotsparande har påförd alla infra- och superstrukturer? Kommer det att finnas något där som kan ta oljans plats som nationell försörjningskälla när denna tryter? Eller vill den asociala samhällsstruktur man byggd för att attrahera de engelskspråkliga ha lett till att landet dör? Island håller just i detta nu på att dö efter att ha genomförd en lång rad finansiella jippon som landet inte hade rygg att bära. Landet är/var i princip ett enda stort konkursbo. Just nu kör man med Euro som valuta för att inte svälta ihjäl eftersom isländska kronan blivit värdelös. Kommer det samma att drabba Norge? Förvisso har man satt av pengar i olika fonder, men en del av dessa fonder har raserats av finanskrisen och åter andra har reducerats kraftigt. Även i Norge finns det, i synnerhet bland ungdomar, viss ängslan för att landet dör den dag då oljan inte finns där längre – och jag tror de har rätt. Skall Lund skämmas över något, så kanske han borde skämmas över de politiker som fördärvat landet genom många år. Jag håller bara tummarna på att något sådant inte skall drabba Sverige.

http://oslopuls.aftenposten.no/restaurant_uteliv/article243568.ece
http://kjetilloset.tv2blogg.no/article157153.ece

(Inga kommentarer än)

Nästa inlägg
Bergatorparen

Snart 50 år efter att bilförsäljningen blev frisläppt i Norge, har äntligen norska polisen kommit underfund med att snigelkörarna är en lika så stor fara i trafiken som fortkörarna. Hittills har tongångarna från den justitiepolitiska miljön i Norge varit att farterna på norska vägar måste ner, men ingen har velat vara politiskt inkorrekt och ta sig an snigelkörarna, så att dessa trafikmarodörer fått härja fritt i alla år. Det mest gynnsamma är om alla kör så nära fartgränserna som väderlek och andra relevanta faktorer medger så att man inte får köbildningar där det strängt taget inte borde finnas sådana. Jag försöker släppa förbi alla som vill förbi så snabbt och säkert det bara går – och ingen har hittills gett mig peppar för det. Min åsikt är att var och en får göra egna bedömningar så länge de respekterar andras rätt att göra det samma. Om vi respekterar varandras bedömningar och är lite smidiga, blir det färre konflikter i trafiken – och inte minst går det åt mindre drivmedel för alla. Något att tänka på i dessa klimattider?

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3166090.ece#xtor=EPR-2

(Inga kommentarer än)

Nästa inlägg
Diana

2009-06-01 19:40 - Diana
Heja Norge

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=498532
Botemedlet mot mördarsniglar är alltså då, i korthet helt enkelt, att låta dem äta upp varandra.
Smart!

(Inga kommentarer än)

Nästa inlägg
LindaLustlig

2009-05-17 18:36 - LindaLustlig
Halv seger

Som vanligt står vi svenskar med mössan i handen och facineras över vad dålig musiksmak resten av Europa har. Trotts att vi försöker allt vad vi kan, och i år till och med försökte vara lite edgy så höll det inte enda fram. Eller, det höll inte alls. Jag tycker mycket om Malenas låt, generellt sett gillar jag pampiga låtar som blandar modernt och klassiskt. Och ett av mina favoritband är Nightwish som på ett genialt sätt blandar opera och hårdrock. Men inte ens Finland verkade förstå vårt koncept.

Det värsta med årets Eurovisionsfinal är att vi inte ens kan skylla på svågerröstning som vi brukar göra. I vanliga fall är det vår stora ursäkt, det är inte vi som har dålig musiksmak utan det är öststatsländerna som bara röstar på varandra (som om inte vi gör det...). I och för sig har jag hört uttrycket att Norge är den sista komuniststaten, men vad man än tycker så är det inget Öststatsland. Och inte heller var det ett uppträdande i Lordistil så man kan skrika att det är en kupp mot Eurovision. Utan nu får vi helt enkelt erkänna att med europeiska mått mätt så var Malenas låt dålig och Norges låt var bra. Den var till och med mycket bra.

Jag som är halvnorsk höll på norges låt både av nationalistiska skäl och för att den var så fantastiskt gullig. Man blev liksom så glad av att se hans pillimariska leende, glittrande ögon och intensiva fiolspel. Man blev ännu gladare av att höra låten och se dansarna studsa omkring på scenen. Den var helt enkelt lagom galen, precis som jag. Eller i alla fall som jag skulle vilja vara och försöker ser på mig själv. Jag hade blivit gladare om Eurovisionsfinalen var i Stockholm nästa år, men låten förtjänade helt klart att vinna.

Och jag och mina tre kompisar har till och med pratat om att besöka Allsång på skansen i sommar när Norges underverk besöker tillställningen. Och DET är helcrazy för att vara mig. Trängas på skansen med massa tanter! Och halva sveriges tonåringar, för det lär ju inte bara vara vi fyra som tyckte sångaren var supersöt!

(2 kommentarer, senast 2009-05-18 08:39)

Nästa inlägg
Diana

2009-05-17 13:26 - Diana
17 maj

Nu är det i alla fall avgjort.
Norge vann.
Har hört låten för första gången idag och den var väl söt.
Japp, mitt engagemang i denna viktiga globala fråga suger och är obefintligt.
Fast visst är det lite kul att vinnaren kommer hem lagom till 17 maj-firandet.

(Inga kommentarer än)

Nästa inlägg
Bergatorparen

Så skrev The Guardians ”utsk(r)ämde” i Moskva efter att Alexander Rybak prickat in segern för Norge. Heidi Stephens är sannolikt en utav de som inte klarar av att Storbritannien inte längre är bland de ”stora” och betydelsefulla på popscenen. Numera tror jag de håller till godo med att vara fulla – och hade jag bodd i ett sådant land, så kanske jag känt behov utav att vara full stup i kvarten med. Här är Storbritanniens bidrag. Enligt min uppfattning en utdaterat amerikansk 90 tals pop låt som kryllar av 9 ackord och såväl musikaliska som textmässiga plattityder och klichéer. Kanske är det detta som fick Heidi Stephens att reagera som hon gjorde – eller kanske var det PMS? Jag tror nog norrmännen håller med mig i att väljer man vänner som Storbritannien, så behöver man inga fiender. Lite sådär paketlösning – om du hajar?


Läs mer om Rybak här

(Inga kommentarer än)

Nästa inlägg
Bergatorparen

2009-05-17 03:54 - Bergatorparen
Norge vann ESC

Tänk det. Man vann med en låt som var dels halling, dels country och dels europop, men som jag nog tror kommer att bli årets landsplåga på partys över större delen av Nordeuropa. Det som är lite synd är att ESC har blivit en parodi på sig själv, så att en seger idag inte är lika stort som det var 1985 då Bobbysocks skapade ett party hit som faktiskt fortfarande används med ”La Det Swinge” . Upphovsmannen Rolf Løvland skapade även ”Nocturne” som skapade lite kontrovers 1995, då många ansåg att den innehöll för mycket instrumental musik och för litet sång. Trots detta vann denna sång ESC 1995 – men föll tyvärr i glömska och har, trots sina fina musikaliska kvaliteter sällan spelats på radion vare sig i Norge eller Sverige efter 1995. Norge har alltså vunnit ESC 3 gånger, varav 2 gångar med Rolf Løvland som kompositör och textförfattare. En som nog lider alla möjliga kval i nuläget, är chefen för NRK som kommer att få arrangera ESC 2010. Norge gillar nog att vinna, men reds konsekvenserna. Starka finanser till trots, är det svårt att få sådana som NRK med på excesser som att arrangera ESC – men efter den söta klåda kommer den sura svida – som man brukar säga där borta.

Oavsett: Grattis med segern, Norge.






... och låt oss inte glömma bort detta:


http://www.dn.se/kultur-noje/norge-tog-hem-en-utklassningsseger-1.867788

(1 kommentar, 2009-05-17 12:32)

Nästa inlägg
Bergatorparen

… men när det bär till kritan är det tydligen andra hänsyn som väger tyngre än miljövänlig energi. Norge är ett kontrastens land där avståndet mellan liv och lära inte är en klyfta men en veritabel canyon. Vi kan enbart spekulera varför det är så.


http://www.rb.no/lokale_nyheter/article4052075.ece

(Inga kommentarer än)

Nästa inlägg
Nästa inlägg