
I går, den 10 april 2012, var det 100 år sedan RMS Titanic kastade loss från Southampton och satte kurs för New York. 4 dagar senare inträffade kollisionen med isberget som rev upp fartygets sida och öppnade för sjövattnet att ta sig in i flertalet av fartygets vattentäta skott. NatGeo har gjort en dokumentär om det som bygger på FAKTA insamlade när det begav sig. Kristoffer Hells hemsida kör en amerikansk dokumentär byggd på en konspirationsteori som är så bakom flötet att man kan fundera på hur sjuka somliga kan bli innan de omhändertas av sjukvården. Mina kritiska kommentarer där jag på mitt vanliga otvetydiga sätt uttryckte tvivel om att det var försäkringsbedrägeri i syfte att finansiera införandet av The Federal Reserve i USA i regi av Rothschild censurerades bort. Det i sig visar hur demokratiska och toleranta Vaken rörelsen är inför kritiska röster. Personligen tycker jag att det efter ett sekel är på hög tid att de över 1500 själarna som mötte sitt öde under Titanic katastrofen, och alla familjer som fått leva med efterdyningarna av denna under alla dessa år många av deras barn har levat hela sina liv och dött av hög ålder med en katastrof som inträffade och drabbade deras familj INNAN de själva ens födds. Är det meningen att barnbarnsbarnen av Titanic offren skall få ha denna tragedi med sig i bagaget hela livet med? Jag anser att det är illa nog att det som skedde var en olycka som inträffade på grund utav meteorologiska och oceanografiska skäl att man nu skall börja blanda i Rothschild i det hela och antyda att dessa människor offrades och att detta var 1912 versionen av 11 september tycker jag är vidrigt, ovärdigt, motbjudande och vad värre är: Sanningsvidrigt! NatGeo har i samarbete med oberoende efterforskare och vetenskapsmän avtäckt HELA SANNINGEN bakom den som skedde.

Många har genom åren velat hänga kaptenen ombord högt och torrt, och andra har tyckt att han borde få sällskap av övriga manskapet där uppe på korset. Man har spekulerat i dåliga material, spröda nitar, dåligt arbete både från skeppsvarvet och sedan från skeppets manskap. Detta är så långt från sanningen som det går att komma. Sanningen är att olyckan inträffade i skärningspunkten mellan den mycket kalla Labradorströmmen och den varma Golfströmmen detta skapade hägringar som i princip dolde isberget så länge att utkikarna (de var 2) inte såg isberget innan det var för sent att helt undvika sammandrabbning. Jag rekommenderar att du kollar på NatGeo och tittar på dokumentären Sanningen om Titanic eftersom den bygger på kalla hårda fakta och inte drama och behov av att hålla Hollywoods specialeffektfirmor i arbete. Olyckan var just en olycka och inte vare sig inkompetens, dåligt arbete, undermåliga material, dåligt sjömanskap eller försäkringsbedrägeri. Tvärtom var shippingbolagets styrelseordförande med om bord och hans otvetydiga ord till kaptenen var att förlis inte var något alternativ varför HELA manskapet ombord lade in en nära omänsklig insats för att rädda skeppet tyvärr utan att lyckas eftersom skadorna var för omfattande. De var ändå nära att klara av det omöjliga. Med snarare respons från omvärlden, skulle man åtminstone kunnat undsätta människorna ombord. Huruvida man på denna tid hade attiralj för att förhindra skeppet från att sjunka, är en annan fråga som jag överlåter till mer historiskt kunniga på räddningsteknik att besvara.

Så faktum är detta: RMS Titanic var byggd som ett slagskepp av de bästa material som kunde köpas för pengar, och sammanfogad av dåtidens duktigaste skeppsbyggare och hantverkare och försedd med tidens mest avancerade teknik i alla avseenden. Det var det bästa skepp som kunde köpas för pengar, och det mest manöverdugliga. Dock kan man i efterklokskapens grälla ljus säga att chansen att rädda skeppet skulle varit större om man plöjd rakt in i isberget än att få den där förödande räven i sidan under vattenlinjen. Många skulle fått blåmärken lite här och varstans, men överlevd for att kunna beklaga sin nöd. Det hade varit det bättre alternativet trots allt. En sak får vi inte glömma: Trots att det är 100 år sedan det hände och således blivit en del av historien, så anser jag att människorna ombord på Titanic fortfarande förtjänar respekt och att slippa bli brickor i ett smutsigt politiskt spel mellan två skolor av psykopater: Vaken rörelsen på ena sidan och globala eliten på andra. Detta är två skolor som inte är värda respekt. Båda vill att endast DERAS version av verkligheten skall komma fram, medan motståndarens skall tystas och mörkas ner.
Några av Titanics 29 enorma ångpannor
Det som är sanningen i våra dagar, är att demokratin gått samma väg som Titanic: Den har sjunkit i djupet och finns endast kvar i minnet. Folk i allmänhet verkar inte bry sig om demokratin och beviset på det är att så gott som alla västliga länder idag endast har två såkallade realistiska regeringsalternativ, medan alla som försöker komma in på banan stämplas som rasister och främlingsfientliga och populister och på så sätt strippas för allt vad trovärdighet gäller. Medierna abdikerade under andra världskriget och har sedan dess varit elitens lydiga horor som lägger mer tid på att pixla busar för att skydda deras integritet än på riktig journalistik. Jag tror faktiskt konsten att bedriva journalistik har gått samma väg som demokratin: Ner i avgrunden och därstädes fallit i glömska. Det är INTE journalistik att bara utbasunera det att bara publicera inköpta saker från faxen och låtsas tycka till när det man tycker i princip bara är elitens åsikter iförd en egen språkdräkt. Det är det som kallas att vara PK och politisk korrekthet hör i varje fall INTE hemma i en demokrati. På Titanics tid fanns det journalister som grävde och ställde obekväma frågor som fick de ansvariga att anstränga sig för att komma med så goda svar de bara kunde. Journalistiken dog dels under andra världskriget av hänsyn till rikets säkerhet och nationens sammanhållning, dels under folkhemstiden då dagens pladdrande infördes i små dosor tills det tagit helt över. Nu handlar det mest om skvaller, sex, relationer och prylar. NÅGOT måste de väl kanske skriva om för att få sålt tidningar och locka annonsörer men de tyngre ämnena verkar ha fördunstat sedan länge.
Typexempel på dagens "journalistik"
Så mycket har skedd under de 100 år som gått sedan RMS Titanic förliste, och inte allt är till det bättre. Det som blivit bättre är informationsteknologin som idag gör att skepp inte löper samma risk när de seglar den rutt som Titanic seglade. Ironiskt nog är det civila versioner av styrsystemen för massförstörelsevapen som gör vardagen lite säkrare för dagens sjömän. Och skeppsteknologin lärde av Titanic, så man kan åtminstone ha den förtröstan att ingen av dem som dog den natten, dog förgäves. De arv de lämnade oss är det mest värdefulla som finns: Kunskaper som gjort oss förmögna att göra skeppsfarten säkrare, samt att de satte upp en markör som tjänar som en permanent påminnelse till oss alla om att inte ta saker för givna. Osänkbara skepp finns bara i serietecknares fantasi inte i verkligheten. Nu menade inte dåtiden ingenjörer hellre att RMS Titanic var 100 % osänkbar men så gott som och DET är ett betydande skillnad, även om en del vill avfärda det som bara semantik. ALLA skepp kan sänkas och skulle man bygga ett av material som flyter själv, så skulle det inte få den erforderliga styrkan att kunna frakta tillräckligt mycket last att kunna betala sina egna kostnader.
http://natgeo.se/search/gcse?query=titanic&start=0
http://natgeo.se/titanic
http://sv.wikipedia.org/wiki/RMS_Titanic